lørdag 23. august 2014

Sitronsorbet

Utfordringen med sorbeter med mye vann er at det er vanskelig å få en god konsistens med den typen utstyr og ingredienser som er tilgjengelig for oss vanlige dødelige. Mens en røre til f.eks. mangosorbet i stor grad består av puré fra frukten, så består en sitronsorbet hovedsakelig av vann, inkludert saften fra frukten.

Jeg er veldig glad i sitronsorbet og når det skal spises italiensk iskrem så er det den ene kulen som alltid må være med, men jeg hadde i utgangspunktet gitt opp å lage det selv siden det alltid blir for kornete. Etter gode erfaringer med å bruke invertert sukker i andre sorbeter, tenkte jeg at nå er det på tide å gjøre et nytt forsøk.

Jeg fant en oppskrift fra en kar som virker å ha greie på det å lage sorbet, og som også er opptatt av at isen skal få myk konsistens. Oppskriften har to forskjeller fra de jeg har prøvd ut tidligere, noe av sukkeret erstattes med invertert sukker, og sukkerlaken skal hvile i kjøleskap i 12-24 timer før man gjør ferdig røren og lager isen. Jeg har skalert ned oppskriften og fjernet et par eksotiske valgfrie ingredienser.

Resultatet ble en fin og myk sorbet, riktignok ikke så myk som de kan man kjøpe fra en gelateria, men heller ikke kornete, og akseptabelt som et hjemmeprodusert produkt. Sorbeten var ikke spesielt søt og hadde en tydelig bitterhet som jeg synes er god, men som kanskje ikke vil falle like godt i smak hos alle. Man kan evt. prøve å tilsette noe mer sukker, men jeg tør ikke si noe om hvordan det vil påvirke konsistensen. Evtentuelt kan man jo jukse og tilsette et kunstig søtstoff i tillegg til sukkeret i oppskriften.

Ingredienser:

  • 240 g vann
  • 125 g melis
  • 45 g invertert sukker
  • 190 g sitronsaft (saften av ca. 2.5 sitroner)

Rør ut melis og vann i en kjele. Tilsett invertert sukker og gi kjelen et oppkok. La kjelen få kjøles ned og hvile i 12-24 timer, dette skal bidra til at sirupen "setter seg" noe som visstnok skal redusere krystallisering. Selv satte jeg etterhvert kjelen i kjøleskap.

Press sitronsaft og rør sammen med sirupen. Ved behov kjøl ned blandingen (jeg brukte kjøleskapkalde sitroner så da var det ikke behov for ytterligere nedkjølingen).


Kjør så blandingen i iskremmaskin.


Dette ble altså en fin sorbet med god konsistens. Smaken hadde en tydelig bitterhet og en del syre, så dersom man foretrekker et søtere produkt må man evt. eksperimentere med mengden sukker eller tilsats av andre søtstoffer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar