tirsdag 24. februar 2015

Sterilisere Thermomix (og annet utstyr)

Dette med å sterilisere er noe man trenger å sette seg litt inn i dersom man virkelig skal gjøre det riktig, så dette er noe man gjør på eget ansvar. Hjemme hos oss med godt vann i springen og etter egen mening god hygiene på kjøkkenet, har jeg en litt pragmatisk holdning til det.

Jeg bruker Thermomix for å gjøre det litt lettere å lage spebarnsgrøt raskt, og bruker en prosess der jeg ikke koker vannet først (siden jeg heller bruker ferdig sterilisert vann) - men dette forutsetter at beholderen det lages mat i også er steril.

Med Thermomix gjør jeg dette på følgende måte, som er en egenutviklet variant så gjør det på eget ansvar. For det første rengjør jeg alltid miksebollen etter vanlig bruk, slik at den før bruk allerede er ren i forhold til all vanlig bruk. Så bollen både ser ren ut uten noen former for matrester, og lukter også rent.

Deretter heller jeg litt vann i bollen slik at det går et stykke opp på bladene, her kan man alltids bruke varmt vann fra springen om man vil spare litt tid (dette vannet skal uansett bare helles av senere). Jeg pleier bruke kaldt vann.


Maskinen kjøres så på Varoma temperatur med rørehastighet. Dersom jeg skal gå fra maskinen mens den holder på setter jeg den på ca. 7 minutter, men det viktige her er at temperaturen skal rekke å nå 100 grader (som man ser at indikatoren for denne temperaturen skrus på), og deretter koke videre 2-3 minutter. Det som da vil skje er at dampen varmer opp innsiden av bollen til 100 grader celsius og tar knekken på bakterier langs hele miksebollen og oppunder lokket.


Deretter er det bare å helle av vann fra lokket og bollen, og så er bollen klar til bruk. Jeg gjør ofte denne steriliseringen en halvtimes tid før selve grøten skal lages mens jeg holder på med andre ting, så slipper jeg å vente på at dette steget fullføres og sparer inn denne tiden fra selve tillagingen.

Når det gjelder sterilisering av annet utstyr enten til babymat eller andre sensitive operasjoner slik som å lage yoghurt, så steriliserer jeg (rengjorte) kjeler og lokk med å koke opp litt vann (man trenger bare nok til å produsere damp uten å koke tørt) og la det koke under lokk noen minutter på såpass varme at det fyller kjelen godt, og dersom man skal sterilisere annet utstyr så gjør man det samme med en stor kjele og har det aktuelle utstyret oppi.

Man skal også kunne sterilisere utstyr ved å bruke steamer enheten til Thermomix, men det har jeg ikke giddet å teste ut, da synes jeg det er like enkelt å bruke en vanlig kjele.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar