tirsdag 24. februar 2015

Sterilt vann

Her kan man få assosiasjon til boka "hvordan koke vann" av Viestad, og kanskje også spørre seg hva som er vitsen med å "lage vann". Som småbarnsforelder er tid ofte det man ikke har nok av, og når barnegrøten har en fremgangsmåte som inkluderer å først koke opp vann for så å vente til væsken avkjøles til en eller annen lavere temperatur, da begynner prosessen å bli for tidkrevende. Det tok vel ikke mer enn et par runder med tillaging før jeg så etter muligheter for å optimalisere.

Man kan spørre seg hva er formålet med å koke opp vannet først, og det eneste formålet jeg kan se er at det steriliserer både væsken og kokekaret, og fjerner dermed to potensielle kilder til bakterier og virus som ellers kunne havne i barnets mat. Min egen ide er at dersom man kan sikre disse to tingene på annet vis, så trenger man ikke å gå omveien om å følge denne prosedyren hver gang man lager mat.

Jeg har i denne sammenhengen en noe pragmatisk innstilling til "sterilisering", og målet mitt er ikke å produsere væske som er kjemisk fritt for en eneste bakterie. Når man søker rundt på nettet ser man at mange velger å droppe å koke vann, noen koker vann i vannkoker på kvelden og lar det stå over natta, mens den offisielle anbefalingen såvidt jeg kan se er at vann skal kokes før bruk frem til barnet er 6 måneder gammel.

Hvis man virkelig skal sterilisere, så er det nærmest en egen kunstart. Det holder ikke med vanlig koking, man må opp i over 120 grader Celsius i en lenger periode, noe som i et vanlig hjem betyr at man må frem med trykkoker - og enda høyere temperaturer om man skal ta knekken på absolutt alt. Hvis du har bruk for "ekte" sterilt vann så må du nesten finne bedre informasjon enn den som gis på denne siden - men da må man også følge en prosess som gjør at det ikke kommer forurensinger underveis i forbindelse med f.eks. avtapping.

Jeg har valgt å gjøre det enkelt ettersom vi har god vannkvalitet i vannet fra springen, og gjør dette med vann som er kokt opp i vannkoker. Dersom jeg skulle gjort det mer omstendelig hadde jeg brukt kjele og latt det koke noen minutter, og hvis jeg var usikker på vannkvaliteten ville jeg tatt frem trykkokeren. Merk at koking ikke vil fjerne forurensinger slik som tungmetaller eller andre farlige kjemiske forbindelser, så man må vite at vannet man bruker ikke inneholder slikt.

Prosedyren jeg følger er som følger, dette tar ikke lang tid å gjøre med 2-3 liter vann i slengen, og da har man "sterilt" vann for mange dager.

  • Sette rene glassflasker i kald ovn, varme opp til 140 grader Celsius, og la flaskene få stå ca. en halvtime i den temperaturen (dette er primært for at flaskene skal tåle det kokvarme vannet)
  • Koke opp vann i vannkoker (hvis man vil være mer nøye lar man det koke en stund i kjele)
  • Med en gang vannkokeren skrur seg av, ta ut glassflaske av ovn (kun en om gangen), sette den på et isolerende underlag (viktig - les sikkerhetsinformasjon lenger ned), og helle i kokvarm væske før glasset rekket å kjøle seg noe særlig
  • Skru på kork på glassflasken, og sette flasken opp ned en liten stund slik at innsiden av korken steriliseres
  • Sette til kjøling på benk i romtemperatur, og når flasken er kald nok sette i kjøleskap

Viktig sikkerhetsinformasjon - når man følger denne prosedyren som jeg har laget selv, så er det viktig å (a) søke å unngå at glasset sprekker, og (b) sørge for at dersom glasset sprekker, så resulterer det ikke i personskader - hverken under helling eller når flasken står til kjøling. En liter kokvarmt vann er ikke noe å spøke med.

Om man har en passende beholder av metall (noe jeg ikke har) så unngår man problemet med at beholderen kan knuse, så det kan sikkert være en god ide. Plast ville jeg unngått dersom man ikke vet at den er laget for å tåle høye temperaturer. Glass er forøvrig fint med at det er kjemisk lite reaktivt og lett å holde rent.

Så lenge sikkerheten er ivaretatt er dette etter min vurdering en praktisk måte å få tillaging av barnegrøt til de minste til å gå litt fortere. Det innebærer at kokekaret må steriliseres, men det er lett å gjøre og krever ikke noe særlig ekstra venting.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar