mandag 18. april 2016

Tortillachips

Et av kveldens mateksperimenter var å lage maistortilla - men uten at jeg hadde noen mexicansk kveldsmat de faktisk skulle brukes til, og løsningen ble da å lage tortillachips som snacks til TV-tittingen.


Ingredienser:


Her var det mange kilder med informasjon å forholde seg til fra nettet, så jeg valgte en gyllen middelvei av de fremgangsmåtene jeg fant. Ifølge én kilde bør man la tortillas bli tørrere og gjerne ligge over natten før man lager chips av dem, for de inneholder for mye fuktighet når de er ferske. Dersom man trenger å bruke ferske tortillas, skulle et triks være å steke dem 5 minutter i ovnen ved ca. 170 grader Celsius, for å tørke dem noe - som er det jeg gjorde her.

Jeg lagde chips av 10 tortillas, som etter denne enkle tørkingen veide 240 g. Jeg la dem i en bunke oppå hverandre ...


... og delte så bunken i seks kakestykker, som ga passe store chips.


Disse ble så fritert i vanlig frityrolje. Avhengig av hvilken kilde man leser på nettet får man forskjellige informasjoner om temperatur å fritere. Jeg fant etterhvert ut at 170 grader Celsius virket å være omtrent passe (180 grader Celsius ble for varmt). Det fungerte å steke ca. 15-20 chips i hver runde, og man kan røre litt på dem særlig i starten for at de ikke skal feste seg til hverandre, og vende dem underveis i friteringen.


Etterhvert vil chipsene begynne å få litt mer farge, og de er ferdige når boblingen har avtatt.


Chipsene legges til avrenning på papir og saltes før de er rukket å bli helt tørre. De jeg lagde ble ikke spesielt salte, det virker som saltet ikke så lett fester seg - så her kan man salte rikelig.


Resultatet var en bolle med 200 g hjemmelagde tortillachips.


Disse chips'ene var gode å spise alene som en snack, men kanskje litt tørre og kjedelige å spise alene sammenlignet med andre typer chips - og hadde nok kommet mer til sin rett sammen med guacamole eller noen gode dip'er, eller i nachos.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar