søndag 10. april 2016

Appelsin-, eple- og ananasjuice med slow juicer

Siden vi har egne epler er det fint å kunne lage eplesaft om høsten, men den sentrifuge-baserte juiceren vi har brukt frem til nå har dårlig utnyttelse av råvaren og produserer for mye bobler og skum, så den har ikke blitt brukt så mye. Ettersom jeg også trenger å kunne lage juice av noen grønnsaker til et par andre matprosjekter, var tiden moden for å oppgrade utstyrsparken og vi gikk til anskaffelse av en Hurom HG-Elite slow juicer.


En slow juicer behandler råvaren mer forsiktig enn en sentrifuge ettersom den presser råvaren gjennom en sil med en langsomt roterende kvern. Dette skal gjøre at mer av næringsstoffene bevares samtidig som mindre innblanding av luft gjør at flere anti-oksidanter beholdes - og resultatet skal både se bedre ut og smake bedre.


Jeg kommer til å gjøre flere eksperimenter med juicing fremover, og utvinningsgrad og fremgangsmåte blir dokumentert i egen side med tabeller. Det kan f.eks. være kjekt å vite at juicing av appelsiner resulterer i juice med ca. 55% av vekten til opprinnelig råvare - så kan man planlegge hvor mye man skal handle inn i forhold til hvor mye juice man ønsker å lage.

Andre eksperiment med maskinen (jeg kommer tilbake til hva som var det første) var appelsinjuice. I alle eksperimentene bruker jeg den mest finmaskede silen til maskinen for en renest mulig juice. Jeg startet med tre appelsiner ...


... som ble skrelt ...


... kuttet i båter ...


... og matet gjennom juicer ...


... for å produsere en juice med flott konsistens og smak (detaljer om vekt etc. står på siden med tabeller).


Det er litt jobb å vaske maskinen etter bruk - ikke vanskelig men det tar noe tid så med mindre man er spesielt interessert så er nok ikke en slik juicer noe folk flest vil velge å bruke hver dag. En god nyhet er at maskinen har et praktisk stativ for å henge opp delene etter vask, som både sikrer at de tørker og gir mulighet for fornuftig oppbevaring.


Første eksperiment med maskinen var et halvveis mislykket eksperiment. Jeg hadde kjøpt epler av en porøs type der mye av fibrene fra eplene ble med i juicen, som minnet mer om en smoothie enn juice. Man er nok avhengig av ganske harde epler for å lage god, ren juice (som heldigvis er tilfelle for de eplene vi har i hagen om høsten). I tredje eksperiment prøvde jeg derfor juicing med Granny Smith, som er en epletype som anbefales å bruke a produsent. Jeg startet med fire epler ...


... som jeg skrelte siden de ikke er økologiske med skall fulle av voks og alt mulig rart, og fjernet kjernene siden de visstnok inneholder stoffer som ikke er så bra ...


... skar i passe store båter ...


... og lagde juice.



Det blir noe skum i denne prosessen, men det kan man fjerne ved å holde en skje foran utløp når man heller over i en annen beholder, og få en relativt klar juice. Væsken blir noe mørk i prosessen, noe som er tilfelle med all juicing av epler. Juicen smakte svært godt.


Siste eksperiment så langt var ananas, som kom i halve stykker på tilbud.


Jeg fjernet skallet, vasket i hullene (jeg tok meg ikke bryet med å fjerne hullene helt siden det var juice vi skulle lage, og denne rensingen er tidkrevende - men da må man også sørge for at det ikke kan sitte igjen urenheter), skar i båter på langs, og fjernet stilken fra hver båt.


Bitene ble skåret i skiver, matet i maskinen, og resultatet var en delikat juice med fin farge.


Det kommer helt sikkert til å bli flere eksperimenter med juicing fremover både av frukt, bær og grønnsaker - jeg kommer nok ikke til å skrive om alle eksperimentene i selve bloggen, men jeg loggfører resultater i forhold til utvinningsgrad og metode for rensing/juicing i siden med tabeller, som kan brukes som et lite oppslagsverk.

Konklusjonen etter de første testene er at denne maskinen/teknologien produserer svært god juice. Det er litt innsats både å gjøre klar råvarer for juicing og vaske maskinen etterpå, så jeg ser for meg at dette er en maskin som kommer til å bli brukt av og til her i huset, når man skal gjøre noe litt ekstra f.eks. til en god brunsj, eller når man trenger en viss type juice i matlaging.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar