søndag 27. mars 2016

Zabaglione med Thermomix

Zabaglione kan litt spøkefullt betraktes som varm eggedosis for voksne (siden den inneholder søt hetvin) - noe jeg har laget flere ganger før, men som krever litt tid og innsats å lage på den tradisjonelle måten med vannbad og mikser eller visp, og der det ikke alltid er godt å treffe helt rett på konsistensen. Siden Thermomix er spesielt godt egnet for å lage varme emulsjoner, var det på tide å prøve å lage Zabaglione med hjelp av dette moderne hjelpemiddelet.


Jeg tok utgangspunkt i oppskrift fra boka My Way of Cooking med oppskrifter for Thermomix, og kryssjekket med andre "vanlige" oppskrifter at forholdet mellom ingredienser jeg har brukt er ca. riktig i forhold til autentisk zabaglione.

Ingredienser:

  • 120 g eggeplommer (ca. 5-6 plommer)
  • 120 g sukker
  • 120 g marsala (evt. erstatte noe av væsken med tørr hvitvin)



Det å lage retten er latterlig enkelt. Vispeinnsatsen monteres i Thermomix bollen og alle ingrediensene has i ...


... før maskinen settes på 9 minutter 70 grader Celsius hastighet 3. Denne prosessen skal i utgangspunktet også sikre at eggeplommene blir pasteurisert; ifølge én kilde jeg søkte opp på nettet nå vil salmonella bli pasteurisert i løpet av godt under et minutt ved 70 C.


Den ferdige kremen kan serveres umiddelbart og pyntes med f.eks. friske bær, men skal også kunne kjøles ned og serveres avkjølt (noe jeg aldri selv har testet ut men det smaker sikkert godt det også).


Dette smakte godt med en svært fyldig konsistens på kremen, og er samtidig såpass mektig at det er begrenset hvor mye man klarer å sette til livs. Når retten lages kun med marsala blir det en veldig sterk og søt smak på kremen med tydelig innslag av alkohol, som man evt. kan tone noe ned med å f.eks. erstatte halvparten med tørr hvitvin (noe som er gjort i den oppskriften jeg tok utgangspunkt i).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar