tirsdag 29. mars 2016

Ristet blomkål med sennep og gurkemeie

Jeg er stor fan av Greg Easter som har YouTube kanalen CookinginRussia, og når han presenterer en oppskrift som latterlig enkel, velsmakende og med det største problemet at man fort går tom fordi alle vil ha mer - ja, da måtte dette testes ut. Og selv om stekingen nok må justeres ørlite i neste runde for å fungere med min ovn, så var dette et vellykket prosjekt. Raskt og enkelt å lage, og sunt og godt.


Oppskriften er hentet fra video på YouTube kanalen CookinginRussia - og for å virkelig få dette ordentlig forklart, bør du ta gå direkte til kilden:



Ingredienser:

  • 1 lite eller mellomstort blomkålhode
  • 30 g nøytral olje (jeg brukte rapsolje)
  • 1/2 ts sennepspulver
  • 1/2 ts gurkemeie
  • 1 ts sitronsaft
  • salt



Olje, sennepspulver, gurkemeie og sitronsaft blandes sammen.


Blomkålhodet kappes på langs i skiver, og roten av stilken fjernes fra hver skive. Blomkålhodet jeg brukte var lite og jeg fikk bare to skiver; for å utnytte mest mulig av råvaren lagde jeg så godt jeg kunne små skiver av resten av bitene fra blomkålhodet. Det blir likevel en del avskjær som må brukes til noe annet (hørte jeg blomkålsuppe?) eller gå i komposten.


De store skivene deles i mindre skiver og trimmes ved stilken, slik at man ender opp med små skiver.


Skivene skal egentlig legges på silikonmatte for steking som visstnok er et poeng for å få best mulig resultat; det hadde ikke jeg tilgjengelig så jeg brukte et tynt teflon stekeark. Men altså - man bruker silikonmatte om man har tilgang på det.

Skivene pensles godt på oversiden, snus og pensles litt på undersiden (men mindre enn oversiden), og snus tilbake igjen. All oljeblandingen skal i utgangspunktet brukes opp i penslingen. Strø litt salt over til slutt for å smaksette (ved å strø fra litt høyde får man jevnere fordeling på saltet).


Skivene skal etter oppskriften settes i forvarmet ovn ved 180 grader Celsius og stekes i 60 minutter, der man ser til skivene etter 45 minutter og vender dem om de begynner å bli mye stekt. Jeg brukte 180 grader varmluft til steking, og det ble nok litt i kraftigste laget i min ovn - så jeg måtte vende tidligere og stekte totalt bare 50 minutter, med et resultat som begynte å nærme seg grensen til å bli brent. Neste gang reduserer jeg temperaturen noe og prøver 170 grader Celsius - som også passer med hovedregelen at man gjerne setter temperatur for varmluft ca. 10 grader Celsius lavere enn vanlig steking, på grunn av økt varmeoverføring fra luft i bevegelse.

En av grunnene til at jeg ville prøve å bruke varmluft, er at jeg ser for meg at man fort vil kunne ønske å steke mer enn ett brett om gangen - og da er varmluft eneste alternativ.


Dette smakte hvertfall godt, og skal være egnet for å kjøle ned og oppbevare i kjøleskap, for så å varme i panne i litt smør evt. i mikrobølgeovn - og kan altså lages på forhånd, noe som i mange sammenhenger er en fordel. Dette ble en velsmakende snack som det var vanskelig å slutte å spise på, kona var også begeistret - og jeg ser for meg at dette kan være godt f.eks. som en del av et tapasmåltid. Anbefales å prøve ut!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar