torsdag 18. juni 2015

Tørket sitron/limeskall og sitron/limepulver

Siste tørkeprosjekt er tørket skall av sitron og lime, som i dette tilfellet ble kvernet til pulver. Dette skal kunne brukes som erstatning for ferskrevet skall i oppskrifter, eller til å lage f.eks. krydderblanding med sitronsmak.


Ingredienser:

  • (fortrinnsvis økologisk) sitron(skall) eller lime(skall)



Mange oppskrifter spesifiserer etterhvert bruk av økologiske sitroner, dels fordi smaken skal være bedre, men primært på grunn av bruken av giftstoffer som kan finnes i skallet. Det slitsomme med det er at mange butikker ikke har økologiske sitroner, eller at de ofte kan være dårlige ettersom de jo ikke har samme holdbarhet - og forsåvidt også er mye dyrere.

Så for dette eksperimentet så brukte jeg vanlige sitroner, og etter å ha lest litt rundt på nettet så gjennomførte jeg følgende prosedyre; jeg børstet litt med lunkent såpevann, skylte, smurte inn med eddik og lot virke litt, før jeg skylte igjen. Dette vil ikke fjerne uhumskheter som har trukket inn i skallet, men det skal forhåpentligvis ta bort det verste. Vi bruker ikke de store mengdene sitronskall i matlagingen, så jeg tenker at dette tåler vi sikkert. Men her får hver og en gjøre sitt valg, og helst bør man altså finne sitroner som ikke har vært sprøytet.

Jeg skrelte sitronskall og lime med en vanlig rotskreller, der jeg prøvde å få med så lite av det hvite som mulig, siden dette gir en uønsket bitter smak til skallet. Her får man bare prøve seg frem, og jeg erfarte at sitronen klarte jeg å skrelle uten å få med noe særlig hvitt, mens lime var mye vanskeligere.


Såfremt man har fått med seg noe av det hvite - og det er visstnok nesten umulig å ikke få med - har jeg lest fra flere kilder at man bør blanchere skallene før de tørkes. En prosedyre som nevnes flere steder er å blanchere tre ganger med bytte av vann for hver runde. Det synes jeg høres veldig omstendelig ut, så når jeg fant en kommentar et sted fra noen som kjenner denne prosedyren men som synes resultatet blir bra med kun en blanchering på 30 sekunder, så valgte jeg å gjøre det enkelt og gå for denne varianten.

Kok opp vann og la skallene koke i vannet i 30 sekunder. Når koketiden er over helles skallene direkte over i et dørslag for å sile av vannet, og skallene slippes så umiddelbart over i en annen bolle med kaldt vann (jeg ser flere steder sier det skal være isvann, men jeg tok for enkelhets skyld vanlig kaldt vann fra springen) for å stoppe kokeprosessen.


Når skallene har fått kjøle seg, ha over et dørslag og la vannet renne av. Jeg brukte også kjøkkenpapir litt forsiktig etterhvert for å tørke bort litt av det ekstra vannet som ble igjen.


Skallet spres så utover tørkebrett. Seks sitroner fylte akkurat ett brett ...


... mens fem lime fylte ca. et halvt brett.


I henhold til denne fremgangsmåten lot jeg så skallene tørke 24 timer på laveste temperatur på dehydrator (i videoen nevner de tilsvarende 37 grader Celsius; jeg brukte 41 grader Celsius som er laveste innstilling på min Excalibur maskin).

Fra seks sitroner fikk jeg 15 g tørket sitronskall, og fra fem lime fikk jeg 10 g tørket limeskall.


De tørkede skallene kan så kvernes til pulver, eventuelt grovere biter alt ettersom hvordan man kjører kvernen. Jeg malte skallene ned til et relativt fint pulver.


Oppmåling av ferdig mengde pulver viste at mengden tilsvarte 3/4 ts sitronpulver per skall av en hel sitron, og 0.8 ts limepulver per skall av en hel lime.

Jeg syntes dette var et litt morsomt prosjekt, og det luktet nydelig sitrus på kjøkkenet mens kverningen sto på. Denne gangen kjøpte jeg inn sitron og spesielt spesielt for dette prosjektet, men ellers er dette en fin måte å ta vare på skall fra frukt man bruker i matlaging der man kun skal ha saften - hvis det er snakk om såpass store mengder at det er verdt tiden og innsatsen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar