onsdag 3. juni 2015

Løkpulver og tørking av løk


Siden jeg trenger løkpulver til noen oppskrifter og ikke har testet ut tørking av løk tidligere, bestemte jeg meg for å lage mitt eget.


Utgangspunktet for eksperimentet var fire relativt små løk.


Jeg skar av tuppen av løken, skar et snitt inn langs ene siden inn gjennom første lag, og tok av ytterste lag av løken sammen med skallet.


Løken ble så snittet i skiver på mandolin innstilt på medium tykkelse. Skivene ble lagt på tørkebrett til dehydratoren, og det var plass til ca. to løk per brett.


I henhold til manual til dehydratoren ble løken tørket ved 63 grader Celsius. Tørketid er angitt til 4-8 timer, av praktiske årsaker tørket jeg i nærmere 12 timer. Resultatet var et tørket produkt som kan rehydreres og brukes som erstatning for løk i matlaging. Tørket løk er antageligvis praktisk å ha liggende siden løk er noe man trenger stadig vekk, og det er alltid ergerlig når den siste løken i huset viser seg å være dårlig. Og så kan man sikkert spare noen kroner på å kjøpe en sekk med løk på innvandrerbutikk og tørke i større mengder.


En annen gang kommer jeg nok til å tørke løk for å ha liggende, men denne gangen var det altså løkpulver som var målet med tørkingen. For anledningen brukte jeg Thermomix til pulveriseringen (her kan du sikkert bruke krydderkvern, blender eller lignende istedenfor).


Thermomix'en ble kjørt 15 sekunder på maksimal hastighet, og resultatet var et fint pulver.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar