fredag 19. juni 2015

Kyllinglår BBQ

Til dagens grilling testet jeg ut å grille kyllinglår med BBQ saus, etter oppskrift fra BBQ Pit Boys. På tross av et lite uhell i starten av grillingen som gjorde at skinnet ble noe svidd (mer om det senere), så ble dette en svært velsmakende og saftig kylling - skinn inkludert - og vil bli en del av "arsenalet" av ting å grille fremover. Tidsbruken å tilberede er ca. et kvarter for å klargjøre kjøttet, inntil en time hvile med dry rub, og ca. tre kvarter på grillen. Så dette er ikke noe man bare slenger på grillen i farta en hektisk hverdag, men er lett å gjennomføre hvis man har litegranne tid til forberedelse.


Ingredienser:

  • Kyllinglår
  • Olivenolje (eller nøytral olje)
  • Dry rub til kylling (se oppskrift)
  • BBQ saus (jeg bruker hjemmelaget)

I mat-u-landet Norge er det ikke så lett å oppdrive ferske kyllinglår i vanlige butikker (marinerte og ferdig grillede varianter står derimot på hyllene i bøtter og spann), så råvaren ble hentet fra en 2 kg pose med frosne kyllinglår. Forsåvidt et greit alternativ, men det krever litt mer forberedelse siden man må sette av et døgn til å tine. Jeg tørket de tinte lårene med kjøkkenpapir.


Lærene skal smaksettes med BBQ saus innunder skinnet, som en slags marinering i tillegg til dry rub. For å få til dette må man lage rom for sausen, og jeg brukte fingrene for å løsne kanten av skinnet, og forsiktig åpne opp en lomme innover på hvert stykke. Her har jeg brettet kanten av skinnet tilbake for å vise at det er løsnet, men uthulingen ble gjort slik at jeg prøvde å unngå å løsne skinnet på kantene, for at sausen i størst mulig grad skulle holde seg under skinnet. Så skinnet er altså løsnet innover, men ikke langs sidene - og dette gikk relativt greit å gjøre bare med fingrene, ved å dra litt forsiktig i skinn og kjøtt.


Jeg brukte så pensel for å fylle på og smøre ut BBQ saus innunder skinnet der jeg hadde hulet ut. Her skal man selvsagt ikke bruke penselen rett i beholderen man oppbevarer sausen i, for ikke å forurense med rå kylling - men ha istedenfor saus i en beholder som man pensler fra.


Lårene ble smurt inn med olje på begge sider, noe som vil påvirke hvordan kyllingen tåler varme under steking og hvordan dry rub fester seg ...


... og lårene ble så grundig smurt inn med dry rub på begge sider, før de skal få hvile i en time (i dette tilfellet ble det bare en halvtime på grunn av litt dårlig tid). Jeg lar dem ligge i romtemperatur for å temperere før grillingen.


Lårene ble først grillet på undersiden i 1.5-2 minutter på sterk direkte varme.


Deretter gjorde jeg det samme med skinnsiden - og gjorde feilen å ikke følge med underveis basert på at undersiden ble så bra og tidsangivelse i oppskrift jeg fulgte - noe som viste seg å være et problem. Her var enten varmen for sterk, stykkene fikk ligge for lenge (litt over 1.5 min), eller stykkene fikk ligge for lenge i noen flammer som slo opp. Resultatet var hvertfall at skinnene ble en del svidd - heldigvis ikke så ille at det ødela det endelige produktet - men neste gang vil jeg bruke litt svakere varme i dette steget samt følge nøye med underveis.


Lårene ble så snudd med skinnsiden opp (og her kan man se hvordan skinnet ble "svært godt stekt") og flyttet til en annen sone for indirekte grilling ...


... i første omgang ca. 20 minutter på 175 grader Celsius. Med min gassgrill (tre brennere) holdt jeg temperatur ved å grille på høyre side, og sette venstre og midtre brenner på innstilling omtrent midt mellom middels og laveste effekt. Her må man bare følge med og justere inntil man finner en likevekt som gir rett temperatur.


Etter første del av grillingen skal lårene settes inn med BBQ saus før de får grille videre 20-25 minutter indirekte ved samme temperatur. Jeg snudde stykkene for å pensle undersiden ...


... før jeg snudde stykkene og penslet oversiden. Jeg tenkte at jeg tok ganske godt med saus på, men etter å ha smakt på resultatet tenkte jeg at jeg kunne gjerne hatt på enda mer saus så her gjelder det å ta på rikelig.


Kyllingen får så grille videre i ca. 20-25 minutter. Eksakt steketid er umulig å angi, og man bør derfor utstyre seg med et instant read termometer. Kjøttet skal i henhold til oppskrift ha en kjernetemperatur mellom 75-80 grader Celsius - eventuelt kan man bestemme en annen ønsket kjernetemperatur - og så er det bare å begynne å sjekke når man begynner å nærme seg slutten av steketiden, som vil påvirkes både av størrelsen på kjøttstykkene og hvor god temperaturkontroll man har hatt underveis. Pass på at BBQ saus påføres tidlig nok til at den rekker å størkne godt på kyllingen.


Dette smakte godt - det er dry rub og BBQ saus som står for mye av smaken, og som løfter smaken av saftig kylling minst et par hakk. Vi hadde middagsbesøk og var usikre på om det ville bli nok mat, så jeg grillet noen uinspirerte sommerkoteletter i tillegg (uten noe annen smaksetting enn litt salt og pepper), og etter å ha fortært kyllingen var svinekjøttet en stor smaksmessig nedtur.

Så dette er noe jeg gjerne kan anbefale å teste ut, og som virker veldig greit å få til et godt resultat såfremt man har instant read termometer å sjekke kjernetemperatur mot slutten - så lenge man er ekstra påpasselig i de få minuttene man bruker direkte varme og sjekker at skinnet ikke blir brent.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar