fredag 19. juni 2015

Dry rub for kylling

Denne dry rub'en lagde jeg for grilling av kylling, etter en oppskrift fra BBQ Pit Boys.


Ingredienser:

  • 4 ss grovt havsalt (ta evt. litt mindre, 2-3 ss)
  • 2 ss grovkvernet pepper
  • 4 ts hvitløkspulver
  • 2 ts paprika
  • 4 ts laurbærbladpulver (jeg brukte hjemmelaget)



Ingrediensene blandes, og så er dry rub blandingen klar. Jeg brukte et veldig grovt salt, og ser i etterkant at det burde vært brukt en blanding med mindre størrelse på kornene - så det er noe jeg vil justere på til neste gang. Så grovt salt som jeg brukte her (fra stor pose) er nok mer egnet til bruk i f.eks. saltbaking.


Denne blandingen ga en veldig god aroma når den var påført kyllingen, og smakte godt med det ferdige produktet (som jeg skriver mer om i et eget blogginnlegg). Blandingen ga en ganske salt smak, noe jeg selv syntes begynte å grense mot å være for mye salt, og jeg ser at andre har kommentert på oppskriften jeg brukte at det er for mye salt - så neste gang vil jeg nok redusere saltmengden noe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar