tirsdag 5. mai 2015

Thai-kjøttdeig

Jeg vet ikke om dette egentlig er noen "rett", men jeg fikk dette servert av noen elever som studerer matfag og syntes det smakte godt. Jeg har justert litt på oppskriften, som jeg også tenker at man ikke skal ta altfor alvorlig men justere på etter smak og behag. Dette smakte godt som en middagsrett sammen med ris. Neste gang jeg lager retten tenker jeg at jeg vil ha i litt mer curry paste, fiskesaus og hvitløk, og kanskje også litt tomatpuré (mest for fargen sin skyld).

Ingredienser:

  • Ca. 2/3 purreløk, kuttet i strimler
  • 1/2 kinesisk hvitløk, finhakket (neste gang bruker jeg en hel)
  • 500 g kjøttdeig (jeg brukte en 400 g pakke)
  • 1 ts rød curry paste (neste gang dobler jeg)
  • 1 boks hakkede hermetiske tomater
  • (Neste gang tar jeg med litt tomatpuré også)
  • 1.25 dl kokosmelk
  • 1 ss brunt sukker
  • Revet skall av 1/2 lime
  • Ca. 2 ts saft av lime
  • 1 ts fiskesaus (neste gang dobler jeg)
  • Nøytral olje til steking



Surr purreløken og etterhvert tilsettes hvitløken også.


Ha i kjøttdeig og stek sammen med grønnsakene.


Ha i curry paste og hermetiske tomater, og kok på middels høy varme til det meste av væsken er kokt vekk. Tilsett så resten av ingrediensene og kok på middels varme til retten får ønsket konsistens.


Mobilkameraet mitt yter dessverre ikke produktet rettferdighet - resultatet smaker vesentlig bedre enn bildet over ser ut. Jeg kan tenke meg at dette kommer til å bli en enkel og grei hverdagsrett som ikke blir en av de faste traverne, men som vi kommer til å lage noen ganger i løpet av året.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar