lørdag 16. mai 2015

Sennep

Hjemmelaget sennep er noe jeg har hatt lyst til å lage en stund, men som stadig har blitt utsatt - dels fordi man finner så forskjellige oppskrifter på nettet, så det er litt vanskelig å velge en fremgangsmåte - og dels fordi det tok en stund før jeg fant en butikk som hadde brune sennepsfrø. Jeg valgte omsider å hoppe i det og teste én variant, og så får heller eksperimenter med variasjoner komme senere. Oppskriften her gir en veldig sterk og skarp sennep, men det er noen teknikker man skal kunne bruke om man heller ønsker en mildere variant.


Prosessen å lage sennep innebærer ut fra hva jeg har lest meg frem til følgende to primære steg, at man først blander sennepspulver og evt. delvis knuste sennepsfrø med vann, før man etter en tid tilsetter eddik og evt. andre ingredienser.
  • Reaksjon mellom sennep og vann er det som gir sennepen den sterke smaken, og jo lenger reaksjonen får gå, jo sterkere vil sennepen bli
  • Kaldere vann vil gi en sterkere smak, så man kan justere styrken ved å blande med varmere vann (og jeg ser at noen oppskrifter innebærer at man varmer blandingen i kjele)
  • Brune og sorte sennepsfrø (eller pulver av disse) gir en sterkere men samtidig mer raffinert og kompleks smak.
  • Tilsats av eddik gjør blandingen sur, noe som stopper/bremser reaksjonen mellom sennep og vann og dermed "fikserer" sennepen, slik at den ikke lenger fortsetter å bli sterkere på samme måte
  • Den ferdige sennepen skal stå 1-2 dager i kjøleskap og sette seg før den brukes, og da vil blandingen også tykne noe
  • Gurkemeie er en vanlig tilsats for å få en gulere sennep

Jeg tok denne oppskriften som utgangspunkt.

Ingredienser:
  • 50 g sennepsfrø (jeg brukte 2/3 gule og 1/3 brune sennepsfrø)
  • 50 g sennepspulver (eller pulveriser eget fra gule sennepsfrø)
  • 2 ts salt
  • 120 g kaldt vann
  • 3 ss hvitvinseddik
  • 1 ts gurkemeie (for gulere farge, kan sløyfes)
  • flytende honning (kan sløyfes, jeg hadde i ca. 1 ts akasiehonning)



Kvern sennepsfrøene til ønsket grovhetsgrad avhengig av hvor store korn man ønsker i den ferdige sennepen.


Jeg kvernet til en konsistens som vist under.


Bland sammen sennepspulver, malt sennep, og salt.


Rør inn vannet og la blandingen stå i 10 minutter. Merk at her kan man justere sennepen med å endre tiden og/eller temperaturen på vannet (som påvirker styrke), eller vannmengden (som påvirker tykkelse).


Etter at den tilmålte tiden tilsettes eddik og evt. andre ingredienser, og blandingen røres godt sammen.


Blandingen has over på glass og skal stå i kjøleskap minst 12 timer før bruk (men ut fra hva jeg har lest andre steder tror jeg at 1-2 døgn er passende). I løpet av denne tiden vil også blandingen bli noe tykkere.


Denne sennepen ble veldig sterk - det er langt fra noen norsk "Idun pølsesennep", i styrke ligger den nok mer i retning av Dijon. Men så kan man altså tilpasse etter eget ønske med å bruke noen av teknikkene som er nevnt over. Produktet skal visstnok ha lang holdbarhet i kjøleskap.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar