mandag 23. mars 2015

(Veldig god) fransk løksuppe

Jeg har lenge vært begeistret for løksuppe, men det har blitt en av de rettene jeg er glad i som jeg aldri lager - den varianten jeg prøvde ut for mange år siden ble bare middels god, og de fleste oppskrifter på ordentlige varianter av retten innebærer langtekkelig steking og karamellisering av løk i panne. Sammen med skjæring av store mengder løk og mye tårer gjør det at det er et prosjekt som det er tungt å komme igang med.

Interessen for å lage løksuppe ble på ny vekket da jeg kom over hobbykokkens oppskrift med karamellisering av løken i trykkoker, som jeg til syvende og sist ikke turte å gi meg i kast med ettersom det innebærer mindre væske enn det som instruksjonsboka til trykkokeren min foreskriver, og jeg ser at flere har kommentert at de har problemer med svidde kjelebunner. Jeg begynte så å lete etter andre oppskrifter med trykkoker, og kom over en variant fra hip pressure cooking som virket lovende, men den var ikke veldig inspirerende - det er bare en liten del av prosessen som foregår under trykk og selve karamelliseringen av løk må gjøres på gamlemåten, så da er mye av gevinsten borte.

Men jeg var nå blitt såpass sulten på løksuppe at jeg begynte å søke rundt etter alternativer, og jeg kom tilfeldigvis over en oppskrift fra Youtube fra en bruker med alias CookinginRussia. Det var med en viss skepsis jeg startet videoen, men tittelen "REAL Classic French Onion Soup - THE FULL MONTY! (professional Michelin Star restaurant recipe)" hadde definitivt vekket interessen. Det som åpenbarte seg var en oppskrift fra en kokk (Greg Easter) som tydeligvis har greie på det han driver med, det har vært en stor glede å kikke gjennom flere av videoene hans, og for min del endte det med spontan bestilling av boka Cooking in Russia fra Amazon.

Dette prosjektet er altså basert på oppskrift av Greg Easter fra YouTube, og den har flere kvaliteter som gjorde at jeg fant oppskriften bare måtte prøves ut. Det loves restaurant-kvalitet på produktet, oppskriften er laget for å kunne skalere til å lage mat til mange, den kvitter seg med hele problematikken med steking av løk til fordel for en annen metode som gir bedre resultat, det er relativt lite jobb (om enn noe venting), lite kutting av løk, og det er ikke behov for å jukse hverken med jevning av suppa eller tilsats av sukker (det tilføres riktignok litt sødme fra balsamico). Dersom man skal lage for gjester kan alt gjøres klar på forhånd, og så varmer man suppa og gratinerer rett før servering.

Det eneste minuset med oppskriften er at karamellisering av løk tar litt tid, så man må planlegge prosjektet i forkant. Det tar såpass tid at da jeg kom over oppskriften klokka 14 i går var det for sent å sette igang med det som et middagsprosjekt - men det var bare fint for da fikk jeg testet ut hvordan retten kan forberedes på forhånd, ved å karamellisere løken i går og lage selve suppa i dag (som er gjort i en fei så lenge løken er klar) - som er den fremgangsmåten jeg vil anbefale å følge. Men nå er det på tide å avslutte innledningen og "innsalget" av oppskriften og komme til saken, nemlig suppa.

Ingredienser:

  • 1.2 kg løk
  • 30 g smør
  • 1 ss olivenolje
  • 2 laurbærblader (jeg glemte disse)
  • 1 ts tørket timian
  • 750 g oksekraft (jeg jukset med fond)
  • 1 fedd hvitløk, finhakket (jeg brukte en kvart kinesisk hvitløk)
  • loffskiver
  • smør
  • gruyere (jeg jukset med jarlsberg)
  • 1.5 ss tørr sherry (jeg jukset med tørr hvitvin)
  • 1 ss balsamico
  • salt, pepper

Det hele starter altså med karamellisering av løk, noe som gjøres i stekeovn med minimal manuell innsats underveis. 1.2 kg løk tilsvarer omtrent 9 løk.


Her kommer noe av det geniale med oppskriften, nemlig at man ikke trenger å skjære eller hakke løken noe særlig - faktisk er det et poeng at det må gjøres på foreskreven måte med minimal bruk av kniv, fordi dette vissnok påvirker resultatet av karamelliseringen. Så den lettvinte metoden er også den beste. Man starter med å skjære av en liten bit av løken i hver ende (gjerne en litt mindre bit enn jeg tok her, dette var den første løken jeg testet på før teknikken hadde satt seg ordentlig).


Så fant jeg en egen variant av det neste steget fra oppskriften; skjær gjennom løken med ett snitt slik at man kommer gjennom sentrum av løken i hver ende (som er synlig på de avskårne skivene). Ta så av hele det ytterste laget av løken av hver halvdel med fingrene.


Del hver halvdel i to med ett snitt som er plassert slik at det går langsmed kjernen av løken.


Plukk ut kjernen av hver løkbåt med fingrene, og skjær evt. et skrått snitt i enden om litt av rota ikke kommer helt ut (her ser dere at jeg ikke var helt heldig med den til venstre, som sagt tok det 3-4 løk før teknikken satt ordentlig).


Båtene av løk plasseres i ildfast form.


Smelt smøret forsiktig sammen med olivenoljen, hell over løken og bland. Ha også i et par laurbærblader (jeg glemte dette).


Ha et lokk over formen (jeg brukte aluminiumsfolie istedenfor).


Stek løken først i 3 timer ved 170 grader Celsius i forvarmet ovn.


Etter denne steketiden tas folien tas av, laurbærbladene fjernes, løken vendes og formen settes inn en halvtime til ved samme temperatur (170 grader Celsius). Løken vendes så på ny og settes inn en siste halvtime, slik at total steketid er oppe i 4 timer.


Løken kjøres forsiktig sammen med timian og litt av kraften i food processor. Denne prosedyren skal kutte løken noe, men det er viktig å ikke lage puré, så her må man kjøre kun svært kort tid. På grunn av husets Thermomix har jeg knapt brukt food processor det siste året og tror den står nede i kjelleren et sted, men jeg var redd for at TMX vil gi for brutal hakking så jeg plukket frem noe stavmikser tilbehør og gjorde dette i to omganger. Slik så det ut før ...


... og slik så det ut etterpå.


På dette tidspunktet hadde jeg løkblandingen i en bolle og satte i kjøleskap, og så fortsatt jeg oppskriften dagen etter for å lage dagens middag - en veldig kjekk fremgangsmåte, for da kan man karamellisere løken innimellom når det passer, og så lages selve suppa på under en time.

Ha løkblandingen, oksekraften og hvitløken i en kjele. Kok opp og la suppa småkoke i ca. 30 minutter (og rør litt av og til for å sjekke at ikke noe svir seg).


Mens suppa koker klargjør man loffskiver med ost, og dette (sammen med kokingen av suppa) kan gjøres på forhånd slik at man har ferdig ristede skiver med (størknet) smeltet ost klare til selve gratineringen. Ha smør på hver skive ...


... stek/rist forsiktig i panne først med smørsiden ned, og etterhvert vendes skivene ...


... før skivene vendes på ny (slik at original smørside er ned) og man har skiver av ost oppå. Her er det et poeng at man skal bruke gruyere, men den klarte jeg ikke å få tak i her ute på bondelandet, så denne gangen ble det jarlsberg som en nødløsning. Som forsåvidt smakte godt, men for en som har bodd noen måneder i Frankrike er det deprimerende å vite om alle de gode ostene man ikke får tak i her hjemme, selv i Oslo er det vanskelig og da koster det en arm og et bein. Uansett, får du tak på gruyere, så bruker du det. For selve smeltingen av ost ...


... har man et lokk på pannen, jeg brukte for anledningen aluminiumsfolie.


Resultatet er det som oppskriften kaller "croutons" altså en slags krutonger, som kan lages på forhånd og tas frem til selve gratineringen.


Etter koking ser suppa først slik ut ...


... og så skal den smakes til med balsamico, tørr sherry (jeg jukset med tørr hvitvin), salt og pepper. Her er det visstnok viktig å være forsiktig med saltet, der man fort kan ødelegge balansen i retten ved å oversalte, så salt forsiktig i flere runder og smak til underveis. Jeg var nok litt i overkant forsiktig med saltet denne gangen, men altså heller for lite enn for mye i denne retten. La småkoke noen minutter videre, og nå begynner dette virkelig å ligne på suppe, med den fargen som er kommet til fra balsamico eddiken.


Ha suppe i ildfaste suppeboller, strø evt. litt revet ost på, og ha på klargjorte loffskiver med evt. litt mer revet ost på toppen. Denne oppskriften gir ca. nok til fire suppeboller (dobbelt så mye som vist på bildet), som er en fin rett til fire personer evt. full middag til to sultne personer.


Jeg hadde bollene i ovn forvarmet til 225 grader Celsius og varmet/smeltet osten under grillelementet. Som alltid når man bruker grillen vær påpasselig og følg med hele tiden - ikke gå fra ovnen siden det fort ender med svidd mat eller i verste fall brann. Ta ut av ovnen så snart brødet og osten begynner å se ferdig ut.


Et voila - fransk løksuppe, og dette smakte veldig godt, og retten er veldig grei å lage. Den må planlegges litt, men utover det er det lite jobb. Det eneste minuset med oppskriften er at dersom man forbereder løken til suppa dagen i forveien, så får man usannsynlig lyst på løksuppe når lukten av karamellisert løk får bre seg rundt i hele huset, men må altså vente på retten til neste dag. Noe som forsåvidt er et pluss, for forventninger til maten er en av de "sansene" som vi smaker med.

Denne retten skal det definitivt lages mer av fremover. Nam nam!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar