søndag 1. mars 2015

Vaniljeekstrakt

Jeg har forsket litt de siste dagene på forskjellige metoder å lage vaniljeis og fant en oppskrift jeg har lyst å teste ut som bruker vaniljeekstrakt i tillegg til vaniljestang. Dette er en ingrediens jeg ikke har benyttet meg av tidligere, og etter å ha kikket litt rundt så har jeg skjønt at det er noe annet enn vaniljeessens, at det er dyrt i Norge, og at det ikke er noe man nødvendigvis får tak på i alle butikker.

Men det skal visstnok være veldig lett å lage selv, og jeg fant en oppskrift med noen lekre bilder som gjorde at jeg fikk lyst å lage min egen. Jeg hadde liggende et par vaniljestenger og noe gammel nedstøvet export vodka. Man skal også kunne lage med f.eks. rom, men jeg tenker at det er fornuftig å bruke vodka eller annen ren sprit slik at man kan tilsette smaken av vanilje uten at man nødvendigvis må få med andre smaker på kjøpet.

Ingredienser:

  • 2 vaniljestenger
  • 2 dl vodka


Jeg delte vaniljestengene, skrapte ut frøene, kuttet stengene i mindre biter og hadde frø og stenger oppi et glass sammen med vodka, vendte glasset noen ganger og satte i kjøleskap. Ifølge oppskriften skal man vende glasset ca. en gang i uka, fargen vil bli stadig mørkere, og essensen skal ikke brukes før etter minst en måned. Glasset skal kunne oppbevares lenge i kjøleskap.


Flasken på bloggen ser vesentlig mer delikat enn det tilfeldige glasset jeg plukket fra kjelleren (antageligvis et gammelt olivenglass), men glasset påvirker jo ikke smaken. Som sikkert også er noe av poenget med å bruke nettopp glass og ikke plast, siden det er lite reaktivt. I tillegg ser det lekrere ut å ha hele vaniljestenger, men jeg valgte å dele i flere biter for at stengene skulle legge seg nede i væsken og ikke kunne stikke opp over overflaten, noe som var nevnt blant kommentarene på siden der fremgangsmåten er hentet fra at dette kunne resultere i uhumskheter på vaniljestangen. Så for sikkerhets skyld - alt av vanilje ned i spriten.

Så får jeg finne noen andre ting å lage frem til vaniljeekstraktet mitt er klart til bruk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar