torsdag 12. mars 2015

Tørkede pærer

Dehydratoren har stort sett fått stå i fred siden eplehøsten, man kan faktisk bli litt lei av tørking etter å ha brukt en time hver dag til å rense og dele epler i et par uker. Men nå fikk jeg lyst å teste ut mer tørking og valget falt på tørkede pærer.

Resultatet ble godt men med mindre smak og sødme enn jeg hadde sett for meg og en noe læraktig konsistens. Smaken skyldes nok råvarene som var det de hadde inne på Rema - de var litt harde og smakte tamt. Men jeg vil tro at hvis man gjør denne tørkingen i sesongen med søte og godt modne pærer, så vil det tørkede produktet også heves noen hakk. Og tørking er jo nettopp egnet for å gjøres i sesongen når råvarenes kvalitet er på topp.

Ingredienser:

  • Pærer
  • Sitronsaft eller sitronsyre (kan antageligvis sløyfes)


Jeg leste fra en kilde at det er en fordel å ha oppskårne skiver direkte i vann med litt sitronsaft før tørking, noe som skal bidra til å redusere misfarging av produktet. Dette har jeg også lest om epler, men jeg har droppet å gjøre det og jeg synes ikke farging er noe problem. Jeg vil anta man godt kan droppe det med pærer også og at det eneste det vil gå ut over er fargen, men jeg valgte å gjøre det på den tungvinte måten denne gangen.

Ifølge kilden bør man skjære pærebitene slik at de faller rett ned i vann som er blandet med 1 ss sitronsaft per liter vann. Jeg valgte å bruke sitronsyre istedenfor siden det er billigere og enklere, og valgte i henhold til en annen kilde å erstatte 1 ss sitron med 1/4 ts sitronsyre. Jeg lagde en blanding med 2 liter vann, og hadde da i 1/2 ts sitronsyre som jeg rørte ut.


Pærene ble skylt, skrelt, kuttet i endene og kjernen ble fjernet. Det kan godt være at det ikke er så farlig med fjerning av kjernen, selv pleier jeg å spise hele pæren bortsett fra stilken, men jeg gjorde det hvertfall slik denne gangen.


Pærene ble så skivet opp på mandolin som jeg holdt rett over bollen med vann og sitronsyre, slik at skivene falt rett nedi.


Innholdet ble helt over i et dørslag, fikk renne av litt, og ble så spredd utover brettene til dehydratoren.


Instruksjonsboka til dehydratoren foreslår 8-16 timer dehydrering ved 57 grader Celsius for tørking av pærer. Jeg tørket 18-20 timer siden det var det som passet i forhold til arbeidsdagen, og produktet var da læraktig og virket gjennomtørket.


Neste prosjekt blir kanskje å finne noen som har et pæretre og organisere et "pærer for epler" utvekslingsprogram. Det kunne være morsomt å tørke litt mer av dette, men det må bli med råvarer som er mer spennende enn gårsdagens pærer fra Rema.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar