onsdag 18. mars 2015

Skalldyrsuppe

Kremet skalldyrsuppe var et av de første matprosjektene som fikk meg hekta på suppe, og innimellom har det blitt noen velduftende gryter med skalldyrkraft. De gode duftene kan bli litt i meste laget ettersom de setter seg i hele huset i flere dager, men etter at jeg fikk testet ut en metode å tilberede kraften med trykkoker så er ikke det lenger noen faktor. Oppskriften jeg bruker er basert på kokeboka Skje Din Vilje.

Ingredienser:
  • 7 dl skalldyrkraft
  • 3 dl fløte
  • chilipulver
  • kamskjell eller reker (kan sløyfes)
  • grønnsaker, f.eks. 1/2 rød paprika, 1 squash, 1 gulrot (kan sløyfes)
  • salt, pepper
Det viktigste i denne suppa er god skalldyrkraft, det kommer man ikke utenom. Hvis man ønsker ekstra sterk skalldyrsmak må kraften reduseres i forkant. Jeg brukte frossen skalldyrkraft som var tilberedt noen dager før, som jeg tinte i kjele.



Hvis du ønsker å ha grønnsaker i suppa ved servering, skjær i passe store biter. Disse stekes lett i panne før suppa skal serveres.


Jeg hadde egentlig tenkt å ha kamskjell i suppa, som jeg i såfall ville stekt forsiktig i panne. Jeg valgte å droppe det denne gangen for å tenke litt på budsjettet for en vanlig onsdagsmiddag, men hvis det skal være til en finere anledning bør det skalldyr oppi.

Suppa tilberedes med å blande sammen kraft, fløte og chili, gi et oppkok, la den småkoke noen minutter og gi den noen tak med ballongvisp. Smak til med salt og pepper (jeg brukte hvit pepper), og vær forsiktig med saltet ettersom det kan være ganske godt med saltsmak i selve kraften. Ha stekte grønnsaker og evt. skalldyr i forvarmede suppeboller, hell over suppa og server.

    Neste gang jeg lager denne kunne jeg kanskje tenkt meg å gjøre kraften enda litt sterkere. Jeg tror det ville passet bra å redusere mengden som lages av denne kraftoppskriften ned til 2/3 av opprinnelig mengde (som vil gi ca. 7 dl). Og så hadde det jo vært ekstra godt med 2-3 kamskjell oppi hver bolle.

    Ingen kommentarer:

    Legg inn en kommentar