mandag 30. mars 2015

Scones med Thermomix

Etter det tidligere prosjektet scones med ost fikk jeg lyst å prøve ut en mer ordinær variant. Jeg fant en oppskrift på "best ever scones" som har fått mye bra omtale i kommentarfeltet, og dette ble altså utgangspunktet for dagens brunsj.


Ingredienser (til ca. 8 scones):

  • 200 g hvetemel
  • 2.5 ts bakepulver
  • 15 g sukker
  • 1/2 egg (jeg brukte 1 egg)
  • 125 g blanding av melk og fløte (jeg blandet 50/50)
  • salt (jeg glemte dette, men smakte bra likevel)

Sett ovn på 220 grader Celsius. Ha mel, bakepulver og smør i Thermomix bollen og kjør 8-10 sekunder hastighet 9 til en smulet konsistens. Ha i resten av ingrediensene.


Miks 5-10 sekunder på hastighet 4, og kjør deretter elteprogrammet i 30 sekunder. Skrap deigen over i en annen beholder. Merk at deigen vil bli veldig klissete.


Form klumper av deig til scones, ca. 3 cm tykke, på brett med bakepapir. Dette er litt vanskelig siden deigen er såpass klissete, men jeg fikk det til med å ta litt deig med en spiseskje og skrape og forme litt med finger og skje. Pensle evt. med litt melk (jeg glemte dette og syntes resultatet ble bra likevel).


Stekes 10-15 minutter i forvarmet ovn og kjøles på rist.


Dette smakte godt med samtlige pålegg som vi testet ut. En fin variant å lage når man skal gjøre noe relativt kjapt om morgenen. Den var litt mer klin å lage enn scones med ost, men smakte til gjengjeld kanskje enda bedre og med en mer nøytral smak som går til det meste.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar