lørdag 21. mars 2015

Scones med ost (Thermomix)

I dag ville vi lage noe raskt og godt til lunsj, og jeg har lenge hatt en plan om å lage scones med hjelp av Thermomix. Vi hadde litt knapt med tid og søkte opp en oppskrift som skulle være lett og kjapp, som viste seg å ha ost i deigen noe som for min del er et pluss.

Dette er rask mat å lage, så kjapp at dette kommer det definitivt til å bli laget mer av. Thermomix'en gjør praktisk talt hele jobben og miksebollen var lett å rengjøre etterpå. Jeg skalerte ned oppskriften til 2/3 av opprinnelig oppskrift, legg til 50% av hver ingrediens for å få original mengde.

Ingredienser:

  • 300 g hvetemel
  • 2 ts bakepulver
  • 80 g smør (i biter)
  • 80 g ost (jarlsberg eller noe med tilsvarende konsistens)
  • 170 g melk (jeg brukte helmelk)
  • salt

Fremgangsmåten er latterlig rask og enkel. Ha hvetemel, bakepulver, smør i biter og ost i biter i miksebollen.


Kjør 6 sekunder hastighet 6.


Ha i melk og salt og kjør 30 sekunder elting.


Ta ut biter av deig og form scones etter eget ønske; jeg formet 9 bollelignende lett sammenpressede klumper. Legg på stekebrett på bakepapir.


Stekes ca. 13-15 minutter i forvarmet ovn på 220 grader Celsius.


Dette gir scones med minimal innsats og er en veldig kjekk oppskrift til frokoster og lunsjer når man har lyst på noe ferskt og nystekt, eller når man plutselig oppdager at man har gått tom for brød.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar