mandag 2. mars 2015

Potet- og purreløksuppe med Thermomix

Jeg fortsetter å teste ut suppeoppskrifter fra Trines Matblogg og denne gangen er turen kommet til potet- og purreløksuppe. Min tidligere erfaring med potetsuppe begrenser seg til et måltid i Praha for mange år siden, til gjengjeld husker jeg at det smakte godt og var ekstremt billig. Med norske priser på fløte, creme fraiche, bacon og purre er nok ikke denne varianten i kategorien billigmat, men spesielt dyrt er det heller ikke.

Jeg har konvertert den originale oppskriften til Thermomix med noen små justeringer. Det er viktig at man tilpasser mengden så man holder seg innenfor ca. 1.8 liter, altså litt mindre enn maks-nivået 2 liter på miksebollen, slik at man kan kjøre blenderen på høy hastighet.

Ingredienser:

  • 1/2 kinesisk hvitløk, renset
  • Smør
  • 1 purre, renset og skåret i skiver
  • Ca. 600 g melne poteter, skrelt og delt i store biter (jeg brukte pimpernell)
  • 700 g kyllingkraft (jeg brukte fond pluss en halv buljongterning)
  • 200 g fløte
  • 3 ss creme fraiche
  • saften av 1/4-1/2 sitron (jeg brukte 1/2 sitron for en lett syrlig smak)
  • salt, hvit pepper
  • ca. 100 g biter av bacon, til garnityr
  • frisk timian til garnityr (jeg sløyfet dette)


Kjør Thermomix på hastighet 5 og slipp hvitløken gjennom hullet i miksebollen ned på de spinnende bladene for å kutte. Stopp maskinen og skrap ned sidene av bollen. Ha i purre og smør og sauter med Thermomix 6 minutter Varoma temperatur revers hastighet 1.

Ha i potet og kjør noen sekunder på forover hastighet 5 for å hakke sammen potetene og purren, for at kokingen skal gå fortere. Ha i kyllingkraft (evt. vann og fond eller buljongterninger) og kjør Thermomix 20 minutter 100 grader Celsius rørehastighet.


Mens suppen koker steker man biter eller skiver av bacon (evt. chorizo) til garnityr.


Etter endt koketid has fløte, creme fraiche, sitronsaft, salt og hvit pepper i miksebollen, og innholdet gis et oppkok 1,5 minutt 100 grader Celsius hastighet 1 (kjør hastighet 3 noen sekunder i starten for å blande innholdet godt).

Etter endt koketid kjøres suppen til puré. Øk hastigheten forsiktig til ca. 8 og kjør denne hastigheten i ca. 40 sekunder (men ikke øk hastigheten forbi det punktet der det evt. begynner å komme væske opp av lokket, kokvarm væske skal man være forsiktig med). Serveres med garnityr i forvarmet bolle.


Dette ble en vinner som en god og solid hverdagsmiddag servert med konas hjemmelagde rugbrød ved siden av. Det skal sies at bacon'et løfter suppa fra å være grei til å være god, og er etter min mening å anse som en viktig del av retten, og ikke bare til pynt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar