søndag 15. mars 2015

Mandelsmør med Thermomix

Vi ble nylig anbefalt å lage mandelsmør og det kan lages i Thermomix, så dette måtte selvsagt prøves ut. Jeg fant et par fremgangsmåter på nettet (1 og 2) i tillegg til tips om hastighet fra en fremgangsmåte for peanøttsmør.

Ingredienser:

  • 500 g mandler
  • salt


Vi valgte å riste mandlene ved å spre dem på stekebrett (jeg brukte to brett) og ha i forvarmet ovn ved 180 grader Celsius. Vi fulgte fremgangsmåten å la mandlene få stå 8 minutter, vende litt rundt på dem og la dem stå et par minutter til - men de kunne sikkert like gjerne ligget 10 minutter uten å snus.

En alternativ fremgangsmåte er å "aktivere" mandlene slik man gjør med tillaging av mandelmelk, der de legges i bløt i salt vann, noe som skal fjerne en del stoffer inkludert noen som gjør mandlene mer tungt fordøyelig. Deretter tørkes mandlene i dehydrator, visstnok ca. 24 timer. Dette ble for omstendelig for min del å gjøre som et søndagsprosjekt, men det kan jo være verdt å teste ut hvis man vil eksperimentere.


Etter risting fikk mandlene kjøle seg litt før de ble hatt over i Thermomix bollen.


Mandlene ble så kjørt først en runde der hastigheten ble økt gradvis fra 1 til 6-7 og så ca. 40-50 sekunder på denne hastigheten. Maskinen begynte etterhvert å gå ganske tungt og jeg ble urolig for at prosjektet hadde gått på en liten smell, men etterhvert så løsnet det og det virker som det er en litt tung fase fra at massen begynner å bli finkornet til den avgir olje og går over til å bli mer flytende.

Så kjørte jeg maskinen flere runder på hastighet 6-7 i 30 sekunder intervaller med nedskraping av sidene mellom hver kjøring, inntil ønsket konsistens. Her kan man sikkert stoppe prosessen noen ganger underveis for å ta ut mandelbiter eller mer grovkornet masse som man kan blande inn igjen til slutt, for å justere finhetsgrad og tyggekonsistens. Jeg gikk for en finkornet variant denne gangen. Tilsett salt etter ønske og bland inn (jeg hadde i ca. 1/4 ts salt).


Resultatet ble skrapt over på glass som ble satt i kjøleskap. Jeg vet ikke noe om holdbarhet, men én kommentar fra den ene siden jeg har lenket til påstår at det holder seg minst 3 måneder i kjøleskap. Alt som står på Internett er ikke nødvendigvis riktig, så her må man prøve seg frem.


Det ferdige smøret smakte veldig godt og vi gleder oss til å spise opp resultatet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar