søndag 15. mars 2015

Mandelmel

Jeg har etterhvert laget en god del mandelmelk og har tatt vare på den massen som blir igjen etter at melka er silt av. Denne massen kan fryses ned og etter en stund har man såpass at man kan lage mandelmel. Dette krever at man har en dehydrator, evt. at man finner en måte å tørke i vanlig stekeovn - og i tillegg må man ha en måte å pulverisere den tørkede massen.

For å ta konklusjonen først - dette kommer jeg nok neppe til å lage igjen, det blir for mye bryderi i forhold til å kjøpe det ferdig i butikken. Men dersom man lager veldig mye mandelmelk og vil spare noen kroner, eller har problemer med å finne nok ting å fylle opp fritiden med, så er dette et fint prosjekt. Jeg er også litt usikker på kvaliteten på det endelige produktet med denne metoden, både om all fuktigheten er drevet ut og om man kan gjøre noe galt med prosesseringen fra tørket masse til pulver. Mer om det senere.

Utgangspunktet var 1584 g avsilt mandelmasse fra tillaging av mandelmelk. Denne massen var relativt fuktig ettersom jeg ikke har tålmodighet til å bruke mye tid på tillaging av melka. Her er en potensiell feilkilde til evt fuktighet i det endelige produktet, og det kan godt være at det vil lønne seg å sette denne massen til avsiling i kjøleskap over sikt/klede i en periode før tørking, for å få ut mest mulig fuktighet i forkant - kanskje også ha det i et klede og klemme ut væske. Dette er altså kun ideer og ting jeg ikke har testet ut selv. Massen jeg brukte har ligget frossen og ble ting på benk og i kjøleskap.


Jeg smurte massen utover dehydrator brett kledd med bakepapir ved bruk av en slikkepott, og prøvde å få det så tynt og jevnt som mulig - noe som ikke var helt lett på grunn av det glatte papiret. Til massen over trengte jeg 5 brett.


Ifølge to fremgangsmåter (1 og 2) skal dette så tørkes på ca. 43 grader Celsius i ca. 4-8 timer. Jeg syntes temperaturen kanskje hørtes litt lav ut i forhold til matsikkerhet og mulighet for bakterier og slikt, så prøv ut på eget ansvar - men det var hvertfall det jeg gjorde. Dette spiller mindre rolle dersom melet skal brukes i prosesser senere der det varmebehandles og evt. bakterier drepes, slik som bakst. Av praktiske hensyn i forhold til andre aktiviteter satte jeg på lang tørketid og total tørketid ble omlag 14 timer.

Noe jeg ser som en mulig risiko her er at dersom man har en veldig fuktig masse å starte med og ikke klarer å spre massen tynt nok, så vil fuktigheten kanskje kunne kapsles inn av det hardere laget som dannes i utkanten under tørking, slik at all fuktighet ikke slipper ut. Det kan være en feilkilde i forhold til evt. fuktighet i det endelige resultatet.


Jeg hadde den tørkede massen i en Thermomix i to omganger.


Første runde ble resultatet noe jeg vil kalle feilslått. Med en tanke om at finere pulverisering er bedre, kjørte jeg flere ganger på høyeste hastighet med nedskraping av bollen. Maskinen begynte etterhvert å gå tungt, og det viste seg at jeg endte opp med et ganske brunt produkt som begynte å klebe seg sammen, så den intense miksingen har tydeligvis gjort "noe" med mandlene. Ett alternativ er at det kan være noe vann som er igjen i melet, og som denne prosessen klarer å få ut og dermed gjør massen mer klebrig. Et annet er at varmen som utvikles fra det mekaniske arbeidet til knivene, gjør noe med massen. Og et tredje alternativ er at det er andre forbindelser slik som olje som man får ut av massen som gjør at den får andre egenskaper. Uansett, dette så ikke ut som et produkt jeg kunne tenke meg å bruke i baking som "mandelmel".


Andre gang kjørte jeg maskinen forsiktigere på hastighet 5-6 (med en nedskraping underveis), og fikk et produkt mer som forventet. Produktet kjennes tilsynelatende tørt, men det er vanskelig å si uten utstyr til å måle fuktigheten. Så hvorvidt dette produktet faktisk er helt tørt, og holdbarhet, vet jeg ikke noe om. Dersom man vil ha et helt hvitt mel må man ta skallet av mandlene når man lager mandelmelk.


Resultatet av prosjektet ble i underkant av 300 g tørket masse som kvernes til mel, dvs. ca. 80% av massen vi startet med har forsvunnet i tørkingen. Jeg synes ikke resultatet var verdt innsatsen og den plassen man bruker i fryser på å oppbevare mandelmasse i påvente av tørking, så dette blir ikke noe som gjøres igjen her i huset med det første. Men dersom du skulle ønske å gi deg i kast med noe slikt, så ser du altså hvilke erfaringer jeg har gjort meg med prosjektet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar