onsdag 11. mars 2015

Jordbæris med Thermomix

Dette er en ny favoritt hjemme. Det er artig å teste ut forskjellige iskremer og sorbeter som er laget med vanlig metode, men du verden så tilfredsstillende det er å kjøre ihop en liten runde serveringsklar iskrem i løpet av fem minutter. Kjennere vil kanskje fnyse og si at dette ikke er ordentlig iskrem; for min del er dette irrelevant så lenge resultatet smaker godt med tilnærmet null innsats, da godtar jeg å finne noen litt større iskrystaller innimellom. Metoden å bruke Thermomix kan kanskje betraktes som en slags fattigmanns pacojet som er den maskinen som brukes på Michelin-restauranter til å brutalt knuse frossen røre til finkornet iskrem - man får et dårligere resultat til en brøkdel av prisen. Jordbærisen er en liten smakseksplosjon og er laget basert på denne oppskriften fra nettet.

Ingredienser:

  • 100 g sukker (evt. melis)
  • 300 g frosne jordbær
  • 100 g kremfløte
  • saften av 1/2 sitron
Oppskriften krever melis og skal man lage flere porsjoner på rappen bør man bruke det, men hvis man starter med tørr bolle er melis noe man lager lett med Thermomix. Bare ha i sukker ...


... og kjør 10 sekunder på hastighet 9.


Vei inn frosne jordbær sammen med melisen og vær klar med Thermomix slikkepotten før maskinen startes. Jeg kjørte maskinen 30 sekunder på hastighet 6, de første sekundene bør målebegeret være montert ettersom det ellers kan komme noe sprut opp av lokket, og deretter må man ta ut målebegeret og bruke slikkepotten til å skrape løs langs sidene mens maskinen går, slik at alt innholdet blir ordentlig kvernet. Merk at maskinen bråker noe infernalsk særlig de første sekundene av knusingen, så dette er ikke retten man bør lage hvis folk sover i rommet ved siden av.

Det skal sies at første gang jeg testet oppskriften så satte jeg på hastighet 10 med ideen om at raskere ville gi en finere konsistens, noe som ledet til at maskinen etterhvert stoppet opp og nesten kjørte seg fast. Med hastighet 6 opplevde jeg ikke dette problemet, men altså ... følg med på hvordan maskinen går, og juster ved behov. Hastighet 6 er det som benyttes i en oppskrift jeg har i en Thermomix kokebok, så jeg antar at det bør være rimelig trygt til knusing av frosne bær sammen med sukker.

Ha så i kremfløten og sitronsaften og kjør maskinen videre 20 sekunder hastighet 6 samtidig som sidene av bollen skrapes ned med slikkepotten. Resultatet blir en lyserød og delikat iskrem. Isen blir ganske myk, prøv evt. å tilsette litt mindre væske for en fastere konsistens.


Nam nam ... det hele lages altså i løpet av noen minutter fra frosne bær.


For noen dager siden kikket jeg inn i den fulle fryseren og funderte på hvorfor i all verden vi frøs ned så mye jordbær i sommer siden de aldri blir brukt ... nå mistenker jeg at jeg kommer til å angre på at vi ikke frøs ned mer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar