søndag 15. mars 2015

Instant Tom Yam suppe

De som måtte ha lest noen av mine tidligere innlegg har kanskje fått med seg at jeg ikke bare er opptatt av kvalitet på maten, men også at matlaging skal være praktisk og effektivt, og at kvaliteten skal stå i forhold til tiden og innsatsen. Jeg lager gjerne 20-minutters mat og jukser med ingredienser dersom jeg det har en bra "return on investment" som det så fint heter i næringslivet.

Sist gang jeg var i den lokale innvandrerbutikken kom jeg i skade for å kikke på en tom yam pasta som man kan lage en instant suppe av, og jeg tenkte at hvorfor ikke - dette måtte prøves ut. Tom yam er en suppe jeg husker godt fra en tur til Thailand for mange år siden, den var så sterk at jeg holdt på å gi opp etter første smaken; det tok nok nærmere en time å få i seg hele suppa. Og tom yam skal være sterk.

I motsetning til de treige norske suppeposene der alt smaker likt, så sier denne instant suppa pang fra første skje. Den kan fint spises som en enklest mulig variant, og så kan man jo legge til ingredienser fra ordentlig tom yam suppe ettersom man ønsker, med denne basisen som utgangspunkt. Det blir ganske bra styrker i denne suppa, ikke i nærheten av det jeg måtte gjennom i Thailand, men likevel nesten i meste laget. Her kan man justere dette med å ha i mindre pasta, men da forsvinner også alle de andre smakene - så anbefalingen er å kjøre på med full styrke, og så venner man seg til det litt etterhvert.

Ingredienser:

  • Tom yam pasta
  • Valgfritt: tørket supp (jeg brukte tørket champignon)
  • Valgfritt: reker (jeg droppet dette)
  • Andre godsaker?

Pastaen jeg brukte var "Thai Tom Yum instant sour soup paste", se bildet. Og så fikk jeg endelig bruk for den tørkede soppen jeg lagde tidligere. Det hadde vært kjekt å ha i noen reker, men da forsvinner noe av det praktiske i og med at da må man plutselig planlegge litt med tining og rensing - så jeg tror nok jeg kommer til å holde meg til "instant" ingredienser.


Fremgangsmåten er superenkel. Til én porsjon: (1) ha ca. 1.5 ts pasta (jeg brukte teskjeer til spising, ikke måleskjeer) i en suppebolle, (2) kok opp 3 desiliter vann og hell i bollen, (3) rør ut, (4) ha i litt tørket sopp og evt. annet som skal oppi, (5) hvis noen av ingrediensene trenger litt tid å trekke så må man vente på det (ikke nødvendig med soppen jeg brukte), (6) ferdig!


Masse smak med tilnærmet null innsats, akkurat slik jeg liker matlaging best.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar