torsdag 5. mars 2015

Garam Masala med Thermomix

Garam masala er en "hot mixture of spices". Med "hot" menes at den "varmer kroppen", ikke at den trenger å være sterk. Det er en fellesbetegnelse på en type krydderblandinger som inngår i mange curry oppskrifter, og altså ikke én spesiell krydderblanding. Så her kan man sitte lenge og søke på internett i jakten på oppskriften med stor O uten å bli noe særlig klokere. Jeg valgte kombinere et par oppskrifter som et første utgangspunkt, og så kan de eventuelt justeres senere.

For å gjøre prosessen enklere tilberedte jeg krydderblandingen i Thermomix basert på denne metoden. Selve krydderblandingen tok utgangspunkt i denne oppskriften, men jeg gjorde en mindre justering i forhold til en annen oppskrift (la til fennikelfrø). Jeg droppet også sort kardemomme (som forøvrig ikke skal ristes men bare pulveriseres dersom den skal være med) samt chili siden jeg synes dette like godt kan tilsettes matrettene separat. Jeg målte opp ingredienser med spiseskje og teskje i henhold til original oppskrift og veide også vekten til hver ingrediens for å kunne angi i oppskrift.

Ingredienser:

  • 3 ss korianderfrø (14 g)
  • 3 ss cumin seeds (22 g)
  • 4 ts sorte pepperkorn (11 g)
  • 3 g tørket ingefær (jeg fant ikke tørkede skiver og brukte 1 ts pulver)
  • 1 ss hel grønn kardemomme (6 g)
  • 3 hele stjerneanis (3 g)
  • 2 ts hel nellik (3 g)
  • 2 små kanelstenger (10 g)
  • 2 laurbærblader
  • 1 liten hel muskatnøtt (3 g)
  • 2 ts fennikelfrø (5 g)

Før man starter sørg for å ha helt tørr miksebolle. Én metode for å gjøre dette er å tørke bunnen og sidene av bollen, kjøre bladene kort med turbo knappen et par ganger for å slynge av evt. væske på bladene, og så tørke en gang til langs sidene.

Ha alle krydderne i miksebollen. Dersom man har måttet jukse og erstatte noen ingredienser med malt krydder (slik jeg måtte med ingefær, og det gjør sikkert ikke store forskjellen - evt. går det sikkert an å tørke ingefær selv hjemme i dehydrator), så vent med å tilsette disse til senere når krydderblandingen skal pulveriseres.


Rist krydderne ved å kjøre 10 minutter Varoma temperatur med revers hastighet 1. Jeg opplevde at bladene begynte å gå tungt noen ganger på grunn av de store krydderbitene (kanel og muskat) som kunne kile seg fast, og valgte å bytte retning på røringen de gangene dette skjedde.

Ha så i evt. malt krydder man har brukt som erstatning. Pulverisering av krydderet vil innebære mye støv, og for å forhindre at det kommer krydder ut av bollen er det lurt å trykke ned litt kjøkkenpapir under målebegeret som vil fungere som et filter.


Sett maskinen til å kjøre 1 min 30 s forover hastighet 9, og siste halvdelen av denne tiden øk hastighet til 10. Dette vil pulverisere krydderet. Hvis man vil være litt pirkete kan man sikkert skrape ned siden av bollene etterpå og kjøre noen sekunder til, men jeg syntes blandingen var godt nok pulverisert til mitt bruk.


Så var det bare å ha blandingen over på lufttett glass, og vips - "hjemmelaget" garam masala.


Man får også kjøpt ferdige garam masala krydderblandinger, så hvorfor skal man bry seg med et slikt prosjekt som dette? Én fordel er at man har mulighet å eksperimentere med å lage sine egne varianter. En annen er at hele krydder holder seg bedre, og når man lager i mindre mengder har man alltid tilgang på fersk krydderblanding. Malt krydder har begrenset holdbarhet før smaken forringes og den hjemmelagde blir derfor ferskere, i tillegg til at ristingen får frem aromaene i krydderne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar