tirsdag 10. mars 2015

Euforisk dressing

Jeg fikk tips om denne dressingen av en svært matkyndig kusine, og når hun er entusiastisk om mat da vet du at det blir godt. Den ble lansert som en universaldressing som passer til alt, noe vi også fikk prøve i praksis. Vi hadde den på en suppe med linse og søtpotet, og dressingen løftet måltidet. Vi spiste den sammen med en asiatisk biffsalat, og den passet perfekt inn. Da vi lagde den første gang her hjemme i dag, hadde vi den på noe pai vi varmet fra fryseren, og selvfølgelig ble paien enda bedre med dressing.

Det er altså noe universelt med denne dressingen som i hovedsak består av ca. like deler frisk koriander, mynte og dill. Jeg ville aldri kommet på å ha med dill som en tredje urt, men det fungerer faktisk veldig godt sammen med de andre smakene. Jeg lagde dressing basert på denne oppskriften jeg fant. Det er sjelden jeg savner Oslo, men når man skal lage en slik rett skulle jeg gjerne vært en tur tilbake på Grønland. Der kunne jeg fått tre svære bunter med urter for femtilappen, istedenfor å handle på vanlig butikk og betale en arm og et bein for tre stusselige krydderplanter. Forhåpentligvis blir vi etterhvert litt mer kontinentale etterhvert også på dette området.

Ingredienser:

  • Mye fersk koriander (jeg brukte en stk plante)
  • Mye fersk mynte (jeg brukte en stk plante)
  • Mye fersk dill (jeg brukte en stk plante)
  • Flytende honning
  • Saften av en halv sitron
  • 1 ts grov sennep (neste gang bruker jeg heller litt dijon sennep)
  • 1 fedd revet eller finhakket hvitløk (jeg brukte 1/4 kinesisk hvitløk)
  • Olivenolje
  • Salt, pepper


Jeg skylte urtene og brukte salatslynge for å få ut vannet.


Så er det bare å ha alle ingrediensene i en food processor, stavmikser eller blender, og prøve seg frem med mengden olivenolje til passende konsistens - jeg lagde dressingen ganske tykk og kunne nok godt ha brukt enda mer olje.

Jeg brukte Thermomix, noe som viste seg å være en utfordring før jeg hadde fått i nok olje ettersom innholdet legger seg opp langs kantene og i lokket, så det ble mange runder med skraping. Hvis man lager en mer rennende dressing så vil nok dette gå greiere; ellers kunne kanskje stavmikser være et bra alternativ for en fastere variant.

Resultatet ble en tilsynelatende beskjeden mengde ganske fast dressing (som altså kunne vært gitt større volum med mer olivenolje) og det er litt trist å se de store plantene bli redusert til litt innhold i bunnen av et glass, men her er det veldig mye smak i hver dråpe.


Så langt lever denne opp til konseptet om en universaldressing som tilsynelatende smaker godt sammen med det meste. Bor du i nærheten av et sted som selger billige urter, så er dette noe som absolutt bør prøves ut.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar