torsdag 5. mars 2015

Chicken Curry

Jeg lager stadig vekk en enkel "hverdagsindisk" rett som er superrask å lage med ferdig curry paste, men jeg har hatt lyst å lage noen litt mer autentiske og omstendelige curry'er også. Skjønt "omstendelig" er nok i denne sammenhengen etter norsk standard, for oppskriften jeg fant presenterer retten som "Quick and Easy Chicken Curry". Men ett sted må man jo begynne. Chicken curry er ikke én rett, så dette blir altså bare en variant av temaet "curry" med kylling som kjøttet i retten. Indere flest spiser visstnok i hovedsak vegetarisk, så det mest autentiske ville vel være å lage en rett uten kjøtt med en god dal - men i dag er det altså kylling det går i.

Jeg tok utgangspunktet i denne oppskriften som har en grundig gjennomgang av alle stegene med forklaring hvorfor retten tilberedes slik den gjør. Den virker autentisk indisk, noe jeg synes er betryggende - det blir liksom ikke helt det samme når verdenskjente kokker skal late som de er ekspert på all verdens mat og koke f.eks. indisk. Fremgangsmåten er også ganske tilsvarende den jeg kom over i denne sjarmerende videoen der kokken forklarer med følelser hvordan man lager curry slik som moren hans gjorde det.

Ingredienser:
  • 800 g kyllingklubber (naturell)
  • 2 middels store løk (renset)
  • 5 dl puré av tomat (ikke "tomatpuré", jeg lagde av 2 bokser hermetisk tomat)
  • 1 ss olje til steking (jeg brukte ghee)
  • 1-2 cm hel kanel
  • 2-3 hel grønne kardemomme
  • 3-4 hel nellik
  • 1 ts ingefærpasta
  • 1 ts hvitløkspasta
  • 1/2 ts gurkemeie
  • 1/2 ts chilipulver (jeg reduserte fra oppskriftens 1 ts)
  • 1 ts ground cumin seed (malt spisskummen)
  • 2 ts malt koriander
  • 1 ss (til curry) + 1 ts (til garnityr) fersk koriander
  • 1 1/2 ts garam masala
  • salt

Første steg er å rive løken, og den skal altså ikke hakkes med rives, noe som er en fin mulighet til å få åpnet tårekanalene.


Grunnen til at løken rives er at dette frigjør væske, noe som gjør at bruning av løken blir mer effektiv. Klem ut og kast væske fra den revne løken.


Tomaten skal være en slags juice som tilsynelatende er noe annet enn hakkede hermetiske tomater. Jeg valgte å løse dette ved å lage puré av innholdet av to bokser hakkede hermetiske tomater (jeg brukte Thermomix på hastighet 7 men stavmikser ville fungert like godt) og målte opp en halv liter.


Først varmes oljen sammen med kanel, kardemomme og nellik.


Løken has i og brunes på middels varme slik at den får en lett karamellisert og søtlig smak. Jeg var kanskje litt vel flink å presse ut vann av løken for jeg fikk en ganske tørr masse i pannen.


Ha i puré av ingefær og hvitløk og sauter i et halvt minutt. Ha i gurkemeie, chilipulver, spisskummen og malt koriander og sauter videre i ett minutt. Dersom pannen er blitt helt tørr tilsett litt vann for at krydderne ikke skal svi seg.

Ha i tomaten og halvparten av saltet, bland, og stek videre på middels varme til smaken av rå tomat er borte. I utgangspunktet skal man holde på til det begynner å piple litt olje i kantene, men jeg fikk ikke frem nevneverdige mengde olje (og hadde kanskje vært litt for forsiktig med oljen) og måtte ta det litt mer på magefølelsen basert på erfaring med italiensk kjøttsaus.

Bland så i garam masala, resten av saltet, 1 ss hakket fersk koriander og kyllingen. I henhold til oppskriften skal dette nå få putre under lokk og kyllingen skal slippe en del væske, men jeg fikk problemer med at curry'en var for tørr, ikke tok opp mer fuktighet underveis, og måtte jobbes med for at den ikke skulle svi seg. Så her må man følge med, og evt. gjøre som jeg etterhvert gjorde, å tilsette litt kokvarmt vann. Det er visstnok viktig at alt vann som tilsettes må være kokvarmt.


Så skal curry'en få putre videre under lokk i 20-25 minutter til kyllingen er ferdig kokt. Hvis man ønsker en tynnere curry blander man inn litt kokvarmt vann ved slutten av koketiden. Anrett med hakket koriander og server.


Vi spiste sammen med ris.


Vi ble godt fornøyd med retten som har en smak som vokser på en mens en spiser. De første par bitene syntes jeg kanskje var litt tamme, men etterhvert så brer den gode smaken av krydderne seg rundt i munnen og kroppen. Så dette kommer vi til å lage igjen.

Derimot var det en ganske tidkrevende prosess sammenlignet med det å lage "hverdagsindisk", og til senere vil jeg nok prøve å finne måter å gjøre det litt raskere og mer effektivt. Det første jeg har lyst å gjøre er å få organisert alle de eksotiske krydderne jeg har liggende litt bedre slik at det er raskt å finne frem, istedenfor å grave rundt blant poser av krydder som blir sjelden brukt. Dernest vil jeg nok rive løken maskinelt fremfor å gjøre det for hånd, samt klemme ut noe mindre vann for at prosessen å steke skal bli litt mer slik jeg er vant til. Innkoking av tomaten vil nok bli gjort noe raskere uten å vente på at oljen trenger å vise seg, og jeg vil være tidligere ute med å tilsette litt kokende vann sammen med kyllingen for å slippe å måtte følge med så nøye underveis og være redd for at ting brenner seg.

En annen idé kunne være å lage og fryse en ferdig curry-base i litt større porsjoner (frem til det punktet der man tilsetter kylling, garam masala og koriander). Da bør selve tillagingen gå omtrent like raskt og enkelt som "hverdagsindisk".

Tidligere da vi bodde på Grønland i Oslo hadde vi lett tilgang på rimelig, rask og god curry fra Punjab Tandoori, noe som er en av de få tingene vi savner etter at vi flyttet ut på landet. Det gjorde godt å få spist litt ordentlig curry igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar