lørdag 28. mars 2015

Chapati eller Roti med Thermomix

Litt avhengig av hvor man leser på nettet er dette enten roti, chapati, begge deler eller ingen av delene. India er et stort land og ett sted er det sikkert noen som lager en tilsvarende variant. Såvidt jeg har skjønt er chapati og roti hverdagsbrød i store deler av India, og det er slikt brødtyper (ikke naan) som er det som vanligvis blir satt til livs.



Poenget med denne oppskriften er ikke å få til noe som er 100% autentisk, men å finne en fremgangsmåte som er så rask og lettvint at dette er noe som en arbeidende person i vårt moderne samfunn kan orke å lage som tilbehør til f.eks. en indisk rett. Brødet man lager er i samme sjanger som myke lefser og hvetetortillas, og kan sikkert fint også brukes til wrap. Man skal kunne få en enda mykere variant ved å erstatte noe av vannet med yoghurt eller melk. Såvidt jeg har kunne lese meg opp til bør melet være en blanding av fint hvetemel og sammalt mel. Jeg tok utgangspunktet i en oppskrift for Thermomix.

Ingredienser (til 10 lefser):

  • 310 g mel (jeg brukte 200 g fint hvetemel og 110 g fin sammalt hvete)
  • 25 g nøytral olje
  • 300 g kokvarmt vann
  • 1/4 ts salt

Jeg hadde først melet og deretter de andre ingrediensene i Thermomix bollen.


Ingrediensene ble blandet 6 sekunder hastighet 7.


Deretter kjørte maskinen 2 minutter elting. Jeg skrapte deigen ut av bollen (når man har fått ut det meste kan man kjøre turbo-knappen et par ganger for å fjerne deig fra bladene) og formet to emner, som fikk hvile ca. 10 minutter.


Disse emnene delte jeg så i 5 ca. like store biter hver, som tilsammen ble formet som 10 boller.


Før utbaking blir hver bolle vendt i litt hvetemel.


Bollene trykkes ut til en sirkulær skive og kjevles ut med mel til en lefse. Selve utbakingen går veldig lett.


Stekes på hver side i panne på ca. middels varme (her får man prøve seg litt frem, jeg har også lest om steking med høy varme men da må man nok tåle noen svidde flekker der det har boblet opp).


Resultatet så ca. slik ut, noe som ble et bra nok resultat for min del som et hverdagsbrød til indisk mat og annet der det er godt med pannestekt brød ved siden av.


Det tar dog noe tid dette her, og det er litt stressende om man skal gjøre det samtidig med annen matlaging. Så for min del tenker jeg at dette egner seg best å gjøre som tilbehør til noe mat som står og putrer seg ferdig av seg selv, og for å få litt fortgang så ville jeg nok steke i to panner samtidig og bake ut samtidig med stekingen - eller ta frem takken hvis det kommer mye folk.

Prosjektet ga mersmak og jeg lager gjerne dette igjen, gjerne som del av tilbehør til en curry, eller kanskje kjøre vegetarisk og spise chapati som tilbehør til en dal.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar