fredag 2. januar 2015

Rekechips

I dag testet jeg for første gang ut å fritere rekechips, som må være noe av det enkleste man kan gjøre på et kjøkken. Jeg har ikke gjort det tidligere siden det er litt tiltak å finne frem frityrkokeren, men nå skulle jeg uansett lage pommes frites og så kom jeg på å lage litt chips først.

Jeg husker jeg så et TV-program med en kar som laget rekechips fra bunnen, ved først å lage de små medaljongene som skal puffes opp. Det er nok for spesielt interesserte; for oss andre så er det ferdige medaljonger å få kjøpt i innvandrerbutikker. Man får en stor pose for en relativt rimelig penge, og en pose blir veldig mye chips.


Frityroljen varmes til 160-180 grader Celsius (jeg brukte 190 C siden jeg kom på å lage chips først etter at jeg hadde varmet oljen, men det fungerte det også), så har man noen medaljonger i kurven og friterer til de har puffet opp og evt. begynner å få litt farge. Brikkene øker veldig mye i volum så man bør nok passe på å ikke ta i for mange om gangen; jeg fant ut at 8-10 stykker virket som passende mengde. Hver runde tar bare noen sekunder, så dette går uansett fort.


Noen runder i frityrgryta så har man deilige rekechips å småspise på. Dette smakte ekstra godt med litt chili & hvitløk pasta ved siden av som vi hadde fått av noen venner.


Litt mye styr å ta frem frityrkokeren bare for å lage rekechips (det å ta frem går riktignok fort, men det hele skal jo også avkjøles, oljen skal helles av og filtreres, og så har man en liten vaskejobb etterpå), men dette blir helt klart en forrett neste gang det uansett skal friteres.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar