torsdag 4. desember 2014

Lettvint hverdagsindisk

Dette er en rett som jeg lager stadig vekk og lenge har hatt lyst å ta med på bloggen, fordi det er et slags hverdagsmiddagens kinderegg som oppfyller tre ønsker på en gang; rask & lettvint å lage, få og enkle ingredienser, og mye smak. Det er en rett jeg ofte lager når jeg ikke gidder å lage noe annet, og det er en bra backup når man trenger å improvisere noe mat på kort varsel.

For å få lage denne retten trenger man curry paste, og da ikke hvilken som helst pasta. Den jeg bruker er Patak's Vindaloo curry paste, og det er den eneste jeg vet om som fungerer til formålet. Den pleier å finnes i de fleste innvandrerbutikker med bra utvalg og koster nesten ingenting (ett glass holder til fire middager for to personer), så det er bare å hamstre inn en god del glass så har man til curry i lange tider.


Jeg kan godt tenke meg at mange som har prøvd curry paste tidligere vil være skeptisk, og det skjønner jeg godt for de Toro produktene man får kjøpt i vanlige butikker er noe ordentlig skvip. Så glem erfaringen med det kjipe Toro produktet du har prøvd ut og gi dette en sjanse. Merk at det må være Vindaloo varianten, for jeg synes ikke det blir noe særlig smak av de andre mildere Patak's curry paste produktene.

Det blir selvsagt ikke ordentlig indisk av dette; de fleste indisk curry oppskrifter jeg har sett har oppskrifter som inneholder en drøss av krydder som de færreste har i huset, og mange steg å lage. Men det blir ganske bra smak likevel, og i løpet av de 20 minuttene som risen koker så rekker man å lage curryen, rydde på kjøkkenet og dekke bordet.

Ingredienser:

  • 1 løk
  • 2 kyllingfileter, skåret i biter
  • 70 g Patak's Vindaloo curry paste
  • 1 boks hakkede hermetiske tomater
  • Nøytral olje til steking



Grovhakk løken og la den surre et par minutter i panna. Ha i kyllingen, skru opp varmen, og stek kjøttet sammen med løken - skru ned varmen litt etterhvert. Det gjør ikke noe om løken brunes litt under stekingen. Bland i curry paste og la blandingen surre et minutts tid på middels varme.


Ha i tomatene, kok opp, og la blandingen småkoke noen minutter mens risen koker ferdig. Det er bare en fordel om blandingen får koke litt inn, da får curry'en tykkere konsistens.


Spises med kokt ris og kan evt. serveres med yoghurt naturell ved siden av for å gi en mild kontrast til chili'en fra curry paste. Dette er en av de få rettene som kan markedsføres under tittelen "mat på 20 minutter" som faktisk kan lages fra start til slutt på denne tiden (såfremt man er litt effektiv), og omtrent så smakfullt man kan håpe på for en slik hurtigrett. Dersom kontoen begynner å bli bunnskrapt kan man alltids erstatte kyllingen med noe annet, så blir det i tillegg svært rimelig middag. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar