onsdag 12. november 2014

Gresskarsuppe med Thermomix

For noen uker siden handlet jeg for første gang gresskar, til og med to stykker. En av gårdene i nærheten hadde satt opp skilt om salg til 60 kr per stk, og på gårdsplassen var det selvbetjening med en kasse der man kunne betale og veksle selv. Veldig hyggelig å kjøpe flotte råvarer på den måten.

Jeg har aldri tidligere satt kniven i et gresskar, så dette ble en ny erfaring. Førstevalget ble suppe, siden jeg har et godt minne fra et restaurantbesøk med kremet gresskarsuppe for mange år tilbake. Jeg skal nok prøve meg på kremet suppe en gang, men denne gangen gikk vi for en mer asiatiskinspirert variant.

Ett gresskar er selvsagt altfor mye mat for en porsjon suppe tilberedt i Thermomix (som har 2 liter kapasitet på miksebollen). Løsingen ble å rense hele gresskaret og fryse resten av kjøttet,  ved å dele i terninger og ha i fryseposer. Jeg pakket i poser som var veid inn til ferdige porsjonstørrelser for å brukes til senere tilberedning av denne suppen. Litt jobb er det å klargjøre for frysing, men det kan man gjøre mens suppen står og koker - og så har men ferdige råvarer til 4-5 runder med suppe senere. Et annet tips jeg fant på nettet var å bake gresskaret og lage puré, men det ble litt for mye styr å gjøre på en vanlig hverdag innimellom andre gjøremål.

Så til selve suppen; jeg tok utgangspunkt i oppskrift fra Lise Finckenhagen der jeg gjorde en del tilpasninger. Første justering var å endre mengden for å kunne tilberedes i Thermomix. Siden jeg hadde altfor mye gresskar, droppet jeg å ha i søtpotet. I retrospekt kunne kanskje det vært med å jevne mer på suppen, så det er noe jeg vil vurdere å ta med senere. Jeg droppet sitrongress siden de ikke hadde i butikken. Og så reduserte jeg mengden væske for å få en tykkere konsistens, men suppen ble fortsatt ganske tynn så her er det nok mulighet for å eksperimentere med å redusere mengden væske enda litt mer.

Ingredienser:

  • 1 løk
  • 2 cm ingefær
  • 3/4 kinesisk hvitløk
  • 1 rød chili
  • 800 g gresskarkjøtt
  • 200 g kokosmelk
  • 500 g vann (kan evt. reduseres noe)
  • 1 buljongterning (kyllingbuljong)
  • saften av 1 lime
  • nøytral olje
  • salt og pepper


Gresskaret jeg hadde kjøpt viste seg å veie ca. 7 kg. Jeg startet med å skjære ut en firedel, for så å skrape ut alt på innsiden. Her skal man kunne ta vare på frøene og behandle dem videre, men jeg droppet det denne gangen. Stykket som ble skåret ut veide 1.3 kg etter innvendig rensing.


Deretter brukte jeg kniv til å skjære av skallet og endte opp med 1.1 kg gresskarkjøtt.


Jeg veide opp 800 g av dette gresskarkjøttet, skar i litt store biter, og var så klar til å starte med selve tilberedningen.

Løken ble hakket ved å skjære i fire og slippe ned gjennom hullet i Thermomix bollen mens bladene gikk på hastighet 5. Sidene i bollen ble skrapt ned før jeg tilsatte en passe slump med rapsolje og satte TMX på 5 minutter 100 grader Celsius revers hastighet 1. Etter at løken var surret, slapp jeg oppi chili, ingefær og hvitløk på tilsvarende måte med bladene på hastighet 5, for så å surre videre 2 minutter 100 grader Celsius revers hastighet 1. Jeg hadde bitene av gresskar i bollen og kjørte på hastighet 5 i 5 sekunder for å grovhakke bitene. Deretter ble maskinen kjørt 3 minutter på Varoma temperatur revers hastighet 1 for å surre lett på gresskaret også.

Jeg veide inn kokosmelk og vann, og tilsatte en knust buljongterning. Maskinen ble kjørt 4 sekunder på revers hastighet 3 for å blande det hele godt, før jeg satte igang kokingen på 35 minutter 100 grader Celsius revers hastighet 1.


Etter endt koketid tilsatte jeg saften av en lime, salt og pepper. Suppen ble så kjørt til puré med 20-30 sekunder på hastighet 9 etter å ha økt hastigheten gradvis.


Dette ble en ganske syrlig suppe med litt ekstra varme fra chili og ingefær. Den ble litt tynnere enn jeg hadde forventet og smaken av gresskar var ikke veldig fremtredende, men resultatet ble absolutt en god suppe som vil bli laget igjen ved senere anledninger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar