torsdag 9. oktober 2014

Tørket sopp

Her om dagen manglet jeg tørket sopp til en oppskrift, så da var det på tide å løse det problemet ved å ta frem dehydratoren. Jeg tørket champignon, men metoden skal fungere like bra på annen sopp, og ville være en fin måte å konservere sopp man har plukket selv.

Sopp inneholder mye umami (en av de fem smakene vi kan sanse), så tørket sopp kan være en bra tilsetning i mange retter for å komplementere andre smaker. Og som Hobbykokken nevner på sine sider, er tørket sopp en fin måte å tilføre disse smakene til en rett uten å tilføre ekstra fuktighet, ettersom sopp inneholder mye vann.

Fremgangsmåten jeg fulgte var svært enkel; soppen skal først renses (fjerne skitt og det man evt. ville skjære bort ved vanlig rensing). Ifølge dehydrator instruksjonsboka skal den så skjæres i skiver som er ca. 3/8 tommer tykke, som tilsvarer ca. 9 mm. Jeg syntes det virket litt tykt, og prøvde å skjære skivene ca. 7 mm tykke (på øyemål). Soppen jeg hadde kjøpt var nok til å fylle to og et halvt brett.


Soppen ble tørket ved 52 grader celsius i 7 timer, og resultatet var tørre skiver av sopp som var nok til å fylle et vanlig sylteglass.


Denne soppen vil kunne brukes i mange oppskrifter som en erstatning for frisk champignon, eller pulveriseres og tilsettes som pulver.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar