lørdag 11. oktober 2014

Syrlig jordskokksuppe med Thermomix

Vi var nylig så heldige å få en pose med jordskokker fra kjøkkenhagen til en snill tante, og slikt blir det selvsagt suppe av. Jordskokksuppe er en av mine favoritter på suppefronten som jeg dessverre ikke har laget på mange år - antageligvis fordi jeg husker strevet med å skrelle jordskokkene - men dette var det på tide å bøte på nå.

Strevet med å skrelle jordskokker viste seg å være en overdreven frykt. Jeg tok i bruk det samme trikset som vi bruker til å skrelle ingefær, nemlig å skrape av skallet med kanten på en skje - og det viste seg å fungere like bra på jordskokker. Litt tidkrevende blir det likevel, men ikke mer enn at det er bryet verdt.

Utfordringen denne gangen ble at en av de som skulle serveres, ikke spiser melkeprodukter. Jeg tok derfor tak i en oppskrift på vanlig kremet suppe som jeg fant på nettet, og justerte med å bytte ut melkeproduktene og andre ingredienser etter hva jeg hadde i huset av råvarer. Siden jeg erstattet med mandeldrikk og kokosmelk som gir en del ekstra sødme til de allerede noe søte jordskokkene, så økte jeg også mengden syre for å prøve å balansere. Resultatet ble noe litt Thai-aktig (med kombinasjonen søtt og surt), som etter vår mening smakte veldig godt.

Vanligvis liker jeg at suppene blir litt tykke, men denne suppen ble ganske tynn. Dersom man skal få en tykkere konsistens, så må man nok redusere væskemengden ganske mye. Eventuelt kanskje man kan ha i en potet eller to for å hjelpe på konsistensen.

Ingredienser:

  • Litt over 500 g jordskokker (kan godt økes) til suppe og garnityr
  • 2 sjalottløk
  • 1/2 kinesisk hvitløk
  • nøytral olje til steking (erstattet smør)
  • 2.5 dl kyllingkraft (jeg brukte buljongterning)
  • 270 g mandeldrikk (erstatter noe av 5.5 dl helmelk)
  • 400 g (1 boks) kokosmelk (erstatter 1.5 dl fløte og resten av melken)
  • saften av 3/4 sitron
  • salt, pepper
  • chorizo (til garnityr, erstatter skinke)
  • brødskiver og olivenolje (til ristet brød)



Jeg startet med å skrelle jordskokkene (ved å skrape jordskokkene med skje) og rense løken.


Først skal løk og etterhvert jordskokk freses. Jeg satte Thermomix på hastighet 5 og slapp sjalottløk og hvitløk ned på de spinnende bladene, noe som gjør at løken kuttes. Deretter skrapte jeg ned siden av bollene. Løken ble så lett surret med nøytral olje i 3 minutter temperatur 100 grader Celsius på revers rørehastighet.

Sett til side litt av jordskokken til å lage chips til garnityr, og resten av jordskokkene kuttes så i passe store biter (slik at de blir frest og senere kokt) og has oppi Thermomix bollen sammen med løken. Dette ble så surret videre i 5 minutter på Varoma temperatur og revers hastighet 1. Tilsett kyllingkraft, mandelmelk, kokosmelk og sitronsaft, og kok suppen i 20 minutter temperatur 100 grader Celsius på revers rørehastighet.

Mens suppen koker lages garnityren. De jordskokkene som ble satt av, skjæres i tynne skiver og stekes til chips på middels sterk varme i litt olje. Chorizo deles i biter som stekes forsiktig i olje i en annen panne. Til sist ristes brødskivene på begge sider i rikelig med olivenolje (nok til å trekke inn i brødskivene på begge sider).

Etter endt koketid smakes suppen til med salt og pepper, og blendes i 30 sekunder på (forover) hastighet som gradvis økes til 9.


Suppen helles i forvarmede suppeskåler, og så har man litt jordskokkchips og chorizo i hver bolle. Disse vil stort sett synke til bunnen, med mindre man som tidligere nevnt justerer oppskriften for å få en tykkere suppe. Man kunne evt. også strø på noen urter og helle på noen stråler olivenolje. Serveres med f.eks. brød ristet i olivenolje.


Dette ble en litt annen variant av jordskokksuppe enn de som jeg har smakt tidligere, men den ble i grunnen like god; den raffinerte smaken av jordskokk er tydelig tilstede, og syren er med å gi suppen en mer spennende smak.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar