tirsdag 7. oktober 2014

Fish & Chips

Når jeg skal planlegge et måltid, er fisk sjelden en del av likningen. Noe mat med fisk synes jeg blir veldig godt, særlig sushi har fått en høy stjerne. Og en god fiskesuppe gjør godt langt inn i sjelen. Men ofte synes jeg at fisk rett og slett blir litt kjedelig, og er avhengig av ekstra godt tilbehør for at det skal bli noe særlig spennende. De få gangene jeg er ansvarlig for å ordne noe mat med fisk hjemme, så skal det helst være noe godt - som regel betyr det å bestille sushi, men i dag var det på tide med litt variasjon.

Når det gjelder fisk så kommer Fish & Chips langt opp på min liste av ja-mat, og det fikk bli dagens middag. Jeg hadde egentlig lyst å lage frityrrøre etter Hobbykokken sin oppskrift, men ettersom jeg hverken har fått bestilt CO2 patroner til Spuma flaske enda eller hadde kommet på å ha dehydrert sopp liggende i huset (som er et par av ingrediensene), eller hadde spesielt god tid etter jobb, så tenkte jeg at i dag gjør vi det enkelt. Med smak av frityr blir det som regel godt uansett.

Så jeg søkte med frem til en oppskrift med vesentlig mindre kompliserte ingredienser, som jeg tok som utgangspunkt. Andre forenklinger jeg gjorde for å gjøre dette kjapt og enkelt var å tine frosne torskefileter, kjøpe ferdig remuladesaus istedenfor å lage egen tartarsaus, og lage pommes frites fra pose. Altså ikke noe gourmet fish & chips, men noe som er lett å gjøre i farta uten spesielt kompliserte eller kostbare råvarer.

Ingredienser (fritert fisk):

  • Torskefileter (gjerne tinte fileter)
  • 6 ss mel (jeg økte 50% fra den originale oppskriften) pluss mel til å rulle fisken i
  • 0,5 ts bakepulver
  • salt, pepper
  • 1,5 dl lyst øl (jeg brukte alkoholfritt øl)
  • 2 eggehviter

Frityrrøren lages ved først å blande mel, bakepulver, salt/pepper og øl, deretter stivpiske eggehvitene for seg, for så å vende eggehvitene inn i blandingen. Til fritering av fisken trenger man torskefileter, noe mel å vende filetene i, og frityrrøren.


Frityrkokeren ble stilt inn på 170 grader Celsius. Antallet fileter skal begrenses til 2-3 om gangen for at temperaturen i oljen ikke får bli for lav. Hver filet vendes i mel (ekstra mel ristes forsiktig av) og vendes så forsiktig i frityrrøren, før den has over i frityrgryta. Én utfordring jeg fikk som jeg ikke helt har klart å løse, er at filetene legger seg i bunnen av kurven etter at de er sluppet forsiktig ned i frityrbadet, der de så setter seg fast i nettingen i kurven. Så det er vanskelig å få stykkene ut av kurven uten skader, og restene som blir sittende igjen vil etterhvert kunne påvirke oljen når de begynner å bli brent. Dette unngår man hvis man friterer i gryte. Fiskestykkene ble fritert 5-6 minutter hver, og i hver runde med fritering hadde jeg i gradvis mindre stykker fisk, slik at de skulle bli likt stekt selv om de fikk litt ulik koketid.


Resultatet av dagens "hverdags-fish-n-chips" ble godkjent av min bedre halvdel, og her er resultatet; fritert torsk, pommes frites, remuladesaus og sitronsaft.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar