søndag 7. september 2014

Viltgryte

Det blir litt knapt med tid om dagen til å eksperimentere med nye metoder på kjøkkenet, så her kommer istedenfor en gammel traver, nemlig viltgryte. Denne har vært laget av undertegnede i diverse varianter opp gjennom årene og kan varieres etter smak og behag.

Retten er alt annet enn sunn hverdagskost; med store mengder seterrømme, kremfløte og smør, er dette en rett som kan resultere i at desserten må droppes til fordel for en høneblund på sofaen.

Ingredienser:

  • Ca. 1 kg viltkjøtt (f.eks. elgkjøtt eller reinskav)
  • 5-6 sjalottløk, hakket
  • sopp (jeg bruker champignon), ca. 1 boks, skåret i skiver
  • smør til steking
  • 1 boks seterrømme (3 dl)
  • 2.5-3 dl kremfløte
  • 3 skiver ekte geitost
  • 4-5 einerbær (knuste)
  • 1-2 ts rørt tyttebærsyltetøy
  • salt/pepper
  • maisenna til jevning


Om man har er det best å bruke grytekjøtt i passe store biter, evt. kan man skjære opp en stek som grytekjøtt. Jeg har også brukt kjøttdeig, det blir ikke like fin tekstur og presentasjon som å bruke grytekjøtt, men smaken blir ellers omtrent den samme, så til "hverdags" (i den grad det kan sies å være noe hverdagslig over denne kaloribomben) er det et ok alternativ. Start med å steke kjøttet (jeg brukte 1.2 kg elgkjøtt skåret i passe biter) i smør med litt nøytral olje. Med "smør" mener jeg selvsagt meierismør. Pass på å justere temperaturen slik at kjøttet steker og ikke koker, og får med den gode smaken fra stekeskorpen.


Stek sjalottløk og sopp (hver for seg) i smør, og ha over i en gryte sammen med kjøttet.


Tilsett resten av ingrediensene, kok forsiktig opp, og la retten småkoke forsiktig med røring av og til. For å tykne retten, rør ut maisenna (jeg brukte vel ca. 0.5-1 ss tror jeg) i litt av den kalde fløten, og tilsett den småkokende gryten under omrøring. Jeg pleier å la gryta få koke i ca. 20-30 minutter.


Serveres med f.eks. poteter, noe passende kokt grønt (vi spiste dagens gryte med brokkoli), og rørt tyttebærsyltetøy.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar