søndag 17. august 2014

Tørkede epler

Det går mot høst og eplene begynner å bli modne, og det var derfor på tide å teste ut tørking av epler i dehydrator. Som forsøksepler brukte vi Pink Lady epler kjøpt på Rema, og resultatet ble veldig, veldig godt. Disse eplene har riktignok mer sødme og mindre syre enn de som vi har på trærne, så det blir spennende å sammenligne med tørking av egne epler - men dette ble så godt at jeg gjerne kjøper epler for å tørke mer. De tørkede Pink Lady eplene kan godt brukes som et sunt godteri - men det er vanskelig å stoppe å spise, så det er nok fare for at man får i seg en del fruktsukker likevel.

Ingredienser:

  • Epler

Sett i gang dehydratoren på temperatur 57 grader Celsius slik at den er klar til å ta imot brettene. Jeg gjør klar to brett om gangen og setter så rett inn, for å redusere tiden eplene får ligge og oksidere. For hvert eple så vasker jeg det, deler i to, skjærer vekk det meste av kjernehuset, kutter i skiver på mandolin, og fordeler på brett. I min dehydrator går det med ca. 1.5 epler per brett. (Edit: jeg har senere funnet ut at det er en fordel å fjerne skallet først med en smart epleskreller)


Sett så dehydrator på tørketid 18 timer, som er det jeg brukte og som ser ut til å ha gitt godt resultat. Man kan kanskje kutte ned litt mer, det kan man jo eksperimentere med selv. Jeg tørket 6 brett med epler (de siste tre brettene ble brukt til noen andre eksperimenter med frossen mango, som ikke var like vellykkede). Resultatet ble tre nesten fulle glass, som skal være lufttette slik at det ikke slipper til luft (og dermed fuktighet) inn i produktet.


Disse tørkede epleskivene blir så gode at det er nesten vanskelig å beskrive. De får en behagelig konsistens som er lett å tygge, de har en naturlig sødme, og det er vanskelig å stoppe å spise.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar