søndag 24. august 2014

Sjokolademousse med spumaflaske

Neste kjøkkenutstyr som sto for tur å testes ut ble en spumaflaske, og én av oppskriftene som har stått på vent til å lages er hobbykokkens sjokolademousse. Hovedtanken med å bruke spumaflaske til dette er tildels at man skal kunne lage en enda luftigere mousse en tradisjonell tilberedning, samtidig som det er lettvint og arbeidsbesparende. Til denne oppskriften trenger man en 0.5 liter spumaflaske.

Ingredienser:
  • 130 g 60% sjokolade (jeg brukte 70%)
  • 120 ml kremfløte, erstatt evt. litt væske med espresso for kaffesmak
  • 4 eggehviter
  • én NO2 gasspatron
Jeg hakket sjokoladen i biter og hadde i en bolle.


Deretter varmet jeg kremfløte og espresso til kokepunktet, helte væsken over sjokoladen, og vispet til en jevn masse med ballongvisp. Blandingen fikk hvile og avkjøles i 15 minutter.


Eggehvitene ble vispet inn før innholdet ble helt over på spumaflaske, som så ble lukket og satt under trykk med én NO2 gasspatron. Flasken ble så kraftig ristet i et halvt minutt.


Flasken fikk stå i romtemperatur inntil det var tid for dessert. Servering av moussen tar kun noen sekunder; flasken vendes på hodet og ristes et par ganger, og så brukes pistolgrepet for å sprøyte moussen ned i dessertskålene.


Oppskriften ga nok mousse til å nesten fylle fire små dessertskåler, som er ganske mettende porsjoner. Moussen ble svært luftig sammenlignet med tradisjonell tilberedning med å vende inn stivpisket eggehvite. Den ble også ganske fuktig i forhold til hva jeg er vant med, men jeg synes ikke det virket negativt inn på hverken smak eller tekstur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar