tirsdag 19. august 2014

Hollandaise saus med Thermomix

Fisk smaker best med godt tilbehør, og en god hollandaise saus kan noen ganger være det som løfter retten til nye høyder. Varme emulsjoner er strevsomt å lage på gamlemåten siden det krever forsiktig varmebehandling og mye røring og oppmerksomhet, men med en Thermomix så skal dette være lett som en lek - noe som jeg fikk testet ut nå.

Oppskriften jeg tok utgangspunkt i er fra TMX kokeboka "My Way of Cooking", og resultatet ble en god og tykk saus. Den er såpass feit at den bør nok ikke bli en del av hverdagskosten - men man kan jo droppe sausen den ene dagen for å heller kose seg litt ekstra den neste. Jeg syntes sausen ble i overkant salt, og har derfor halvert saltmengden i oppskriften jeg har skrevet under.

Noe man bør være oppmerksom på er at det brukes hvitvin i denne oppskriften, og temperaturen til sausen vil aldri overstige kokepunktet til alkoholen i vinen, slik at alkoholen vil være med i sausen dersom man følger oppskriften slik den står. For å unngå alkohol i sausen, så må vinen først få et oppkok og kjøles ned før den blandes med de andre ingrediensene.

Ingredienser:

  • 130 g smør i terninger
  • 50 g hvitvin
  • 1 ss sitronsaft
  • 1/4 ts salt (halvert i forhold til opprinnelig oppskrift)
  • pepper
  • 4 eggeplommer

Vanligvis er det en fordel at alle ingrediensene er romtemperert når man skal starte en emulsjon; jeg tok ingen slike hensyn her og sausen ble bra likevel. Fremgangsmåten er særdeles enkel, ha alle ingrediensene i miksebollen ...


... sett i vispeinnsatsen og still maskinen på 6 minutter, 70 grader Celsius, hastighet 2. Resultatet blir en tykk saus med flott gulfarge.



Vi spiste sausen sammen med laks og asparges dampet i Thermomix Varoma tilbehøret, og couscous. Både laksen og aspargesen viste seg å være kokt for lenge (dette var første gang jeg testet damperen og jeg brukte derfor koketabellene fra Thermomix kokebøkene), men sausen var så god at det gjorde ingenting.



Så dette kan være et lite triks i ermet for hjemmekokken - dersom man tester ut en fremgangsmåte der man er usikker på hvor bra fisken eller det andre tilbehøret kommer til å bli, lag en skikkelig god saus - så blir det godt uansett.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar