mandag 30. juni 2014

Tomatsuppe med Thermomix

I dag var det klart for nok et Thermomix eksperiment, å konvertere en tomatsuppe oppskrift til tilbereding med TMX. Den krever at man følger med en del på grytene og rører av og til når man tilbereder den på vanlig vis, så tanken er at TMX skal være tidsbesparende ved at den passer seg selv under kokingen. I tillegg så kan den gjøre puré av suppen uten at man trenger å drive og helle suppe over på blender.

Dersom noen skulle finne på å lage denne suppa på vanlig måte, så pass på å ikke bruke for høy varme og ha tilstrekkelig røring underveis, og vær forsiktig ved bruk av blender - det kan gå riktig galt dersom man skulle ha et uhell med kokvarm væske. Jeg opplevde faktisk en gang tidligere når jeg laget denne suppa at lokket fløy av blenderen - jeg hadde flaks og fikk ikke suppe på meg, men kjøkkenet så bombet ut med flere desiliter rød suppe slynget i alle retninger. Ikke ha for mye væske i blenderen, sørg for at lokket er 100% sikret, og husk at lokket blir svært varmt når man holder på det (jeg pleide ta litt papir og en gryteklut over lokket). Men altså, med TMX skal ikke dette være noe problem så lenge man holder seg innenfor maksimal mengde i miksebeholderen og er litt forsiktig med gradvis øking av hastighet, og her er jo også lokket svært godt sikret.

Oppskriften jeg bruker er basert på fremgangsmåte fra boka "Skje din Vilje" med noen justeringer. Blant annet er mengden hermetiske tomater endret til 400 ml siden det er mengden i én boks, og det er lagt til litt mer fersk tomat. Det tar en del tid å koke inn væske i det første steget av selve kokingen, så jeg knepper litt inn på tiden der og tilsetter heller mindre kraft (som jo godt kan være mer konsentrert). Koketidene er også noe endret.

Ingredienser:
  • 4 sjalottløk, renset og delt i to
  • 1 dl (ca. 70 g) olivenolje
  • 1 ss tomatpuré
  • 400 ml hermetiske tomater (én boks, jeg brukte hakkede tomater)
  • 4 soltørkede tomater (jeg brukte tomater fra glass med olje)
  • 5 friske tomater, delt i fire
  • 550 ml kyllingkraft
  • Salt, sukker og pepper for tilsmaking
  • Til servering - rømme og finkuttet koriander (kan sløyfes)
Jeg hadde sjalottløk i miksebollen og kjørte to ganger på hastighet 5 i 3 sekunder, og skrapte ned sidene i bollen etter hver kjøring. Deretter tilsatte jeg tomatpuré og olivenolje.



Blandingen ble kjørt 5 minutter Varoma temperatur revers og hastighet 1 med innsatsen til miksebollen oppå lokket. Dermed blir løken stekt gyllen. Jeg tilsatte hermetiske tomater og soltørkede tomater, og kjørte videre i 10 minutter på Varoma temperatur revers og hastighet 1 (fortsatt med innsatsen på lokket). Dette gjør at noe av væsken i blandingen kokes ut.

Så hadde jeg i friske tomater og kjørte blandingen 5 sekunder på hastighet 4 (forover, sett i målebegeret på lokket) for å grovhakke tomatene i blandingen. Deretter ble det tilsatt 550 ml kraft (jeg brukte kaldt vann og en buljongterning), og dette ble satt til å koke 15 minutter på temperatur 100C revers og hastighet 1.



Etter kokingen lages puré av suppen ved å kjøre 1 minutt på hastighet 7 (øk hastigheten gradvis for å unngå sprut); følg med og vis varsomhet, væsken er kokvarm. Jeg hadde egentlig planlagt å øke til full hastighet, men syntes det ble litt vel mye fart i suppa, og stoppet derfor på hastighet 7. Dette ga fortsatt en fin og myk konsistens.

Suppa smakes til med salt, pepper og sukker (jeg kjørte TMX noen sekunder på hastighet 4-5 mellom hver smaking), og suppa var så serveringsklar.


Vi spiste suppen sammen med nylaget focaccia (denne gangen også tilsatt tørket salvie og biter av soltørkede tomater i deigen, samt ekstra fersk timian oppå) og aioli. Ved servering kan man med fordel legge på en klatt rømme i suppebollen, og evt. drysse over litt fersk koriander. Suppa smakte som den skulle, og Thermomix'en begynner for alvor å rettferdiggjøre sin plass på kjøkkenet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar