søndag 29. juni 2014

Lettvint hverdagsgryte i trykkoker

Når man leser om det moderne kjøkken, blir man smertelig fort klar over at enten må det investeres i en del nytt utstyr, eller så får man holde seg til ordinære metoder. Vi har valgt å ruste opp kjøkkenet, noe som inkluderer en WMF 6.5 liter trykkoker. Med en trykkoker skal man kunne redusere koketid vesentlig og få ut mer aroma pga. høyere temperatur, samt at den holder bedre på smaken siden damp ikke slipper ut av kjelen.

Det første ordentlige eksperimentet med å lage mat i trykkokeren, ble en hverdagsgryte som jeg fant oppskrift til hos hobbykokken. Det ble et velsmakende resultat, men jeg ønsket å foreta et par justeringer. Som en middag til hverdags så kan det jo være greitt å holde litt igjen på budsjettet, så jeg ville prøve å bruke kjøttdeig istedenfor strimlet biffkjøtt. Jeg syntes også at det var litt upraktisk å steke ingredienser i selve trykkokerkjelen, både pga. sprut i kjelen og det å unngå at ingredienser sved seg i bunnen. Ved det første forsøket viste det seg at jeg ikke hadde gulrøtter i huset (de var blitt for gamle), så da var det jo interessant å sjekke ut hvordan retten egentlig var ment å smake. Og så var det i starten en feil på trykkokeren som gjorde at jeg ikke fikk fullt trykk - noe det tok litt tid å finne ut av siden jeg jo ikke hadde noen erfaringer med trykkoking fra før - men det viste seg at det var en pakning som ikke var helt tett, som gjorde at jeg ikke fikk fullt trykk. Dette er nå rettet på, så retten kunne lages med fullt overtrykk.

Og derfor ble det i dag gjennomført det andre eksperimentet med lettvint gryte i trykkoker. Oppskriften gir mye mat til 2 personer, evt. litt mindre mengde til 3 personer.

Ingredienser:

  • 400-500 g kjøttdeig (evt. annet oksekjøtt i terninger)
  • Olivenolje
  • 4 gulrøtter, skrelt, delt i middels store skiver
  • 1 rød løk, grovhakket
  • 1 gul løk, grovhakket
  • 1 kinesisk hvitløk, finhakket
  • 5 stk mellomstore poteter, skrelt og delt i store biter
  • 1 boks (400 ml) hakkede tomater
  • 3 dl kjøttkraft (jeg bruker 3 dl vann og en buljongterning)
  • 1 ss provence-krydder
  • salt & pepper




Først brunte jeg kjøttdeig i en stor teflon stekepanne i litt olivenolje, før jeg hadde den over i trykkokeren. Deretter freste jeg grønnsakene 2-3 min med litt olivenolje i stekepanne; først bare løken ca. 1 minutt, og deretter sammen med resten av grønnsakene. Grønnsakene ble så overført til trykkokeren sammen med hermetiske tomater, kjøttkraft og provence-krydder.


Trykkokeren ble forseglet og stilt inn på høyeste trykk (som er 1 atmosfære overtrykk). Jeg varmet opp til ordinært kokepunkt på høyeste effekt på induksjonstoppen ("power" funksjon), og varmet videre opp til maksimalt trykk på vanlig maksimal effekt for å ha litt mer kontroll, inntil begge ringene på ventilen var synlige, noe som indikerer korrekt trykk på WMF trykkokeren. Deretter reduserte jeg effekten til jeg fant riktig nivå for å holde trykket konstant. Merk at effekten må reduseres litt underveis ettersom maten varmes opp; dette er noe jeg tror man får litt følelse med etterhvert som man får erfaring med trykkoking. Maten skal kokes i 15 minutter fra kjelen oppnår maksimalt trykk.


Etter endt koketid ble trykket i kjelen redusert ved å beholde kjelen i stengt posisjon og la kaldt vann renne over metalldelen av lokket. Når indikatoren på ventilen viser at det ikke lenger er overtrykk, kan kjelen åpnes (etter å ristes kort først). Det er noe nesten magisk med å åpne gryten og avduke retten; innholdet går gjennom en stor forvandling i løpet av den korte koketiden, og etter at all dampen har vært stengt inne, blir kjøkkenet plutselig fylt av godlukt.


Retten smakes til med salt og pepper, og er så serveringsklar (uten at det trengs noe tilbehør, evt. kanskje noe hvitt brød eller lignende).

Dette er en rett som kommer til å bli laget flere ganger her i huset, og så kan man jo variere litt avhengig av hva slags ingredienser man har for hånden (det smakte bra også den gangen jeg måtte sløyfe gulrøtter). Det blir en god del saus, så én justering som jeg vil vurdere å gjøre er å redusere mengden kjøttkraft til 2 dl (men viktig å sørge for at total mengde væske i den justerte oppskriften, ikke blir lavere en minimum væskemengde iht. bruksanvisningen til trykkokeren, som for WMF'en er 250 ml).

For slike "raske" retter så er det lett å bli lurt av koketiden; retten skal riktignok kokes bare 15 minutter, men så skal jo ingrediensene gjøres klar, det skal stekes litt, og gryten skal varmes opp til fullt trykk. Så dersom man skal slippe å stresse, bør man nok beregne hvertfall tre kvarter på hele prosjektet - men så godt blir resultatet, at den tiden er det definitivt verdt. Og så får man gjort unna det meste av vasking og dekking av bord i løpet av det kvarteret som trykkokeren står og putrer for seg selv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar