onsdag 25. juni 2014

Ketchup med TMX

Neste Thermomix prosjekt ble hjemmelaget ketchup. Dels fordi det er grillsesong der ketchup'en gjerne kommer på bordet som et tilbehør, og dels fordi jeg gleder med til å prøve det sammen med hjemmelagde pommes frites. Men kanskje mest av alt fordi jeg umiddelbart ble sulten da jeg bladde gjennom en TMX kokebok og det dukket opp et bilde av en apetittvekkende ketchup på glass med sterk og klar farge.

Hjemmelaget ketchup er et bra eksperiment for å teste ut anvendelighet av Thermomix'en. Det er en type prosjekt som jeg vanligvis ikke ville vurdert å ta meg tid til, ettersom det krever at man følger med en times tid og regulerer varme og rører så ting ikke svir seg. Med TMX så skal man kunne la ketchup'en få putre i fred mens maskinen tar seg av innkoking og røring.

Oppskriften jeg testet ut er basert på TMX kokeboka "My way of cooking". Jeg forenklet mengdeangivelse for et par av ingrediensene. Oppskriften fikk akkurat plass i TMX miksebollen, og kan derfor ikke skaleres opp.

Ingredienser:
  • 1 kg tomater, fjernet det grønne, delt hver tomat i fire
  • 1 stor rød paprika, fjernet stilk og frø, delt i biter
  • 1/2-3/4 rød løk, delt i halve skiver
  • 1 stk kinesisk hvitløk (eller 2 fedd vanlig hvitløk)
  • 100 g rødvinseddik
  • 1 klype malt muskat
  • 10 sennepskorn
  • 10 pepperkorn (sort pepper)
  • 1 tørket laurbærblad
  • 1 ts paprikapulver
  • 1 klype cayennepepper
  • 1 ts salt
  • 100 g honning (jeg brukte akasiehonning)


Jeg hadde tomater, paprika, rødløk, hvitløk og halvparten av eddiken i TMX bollen, og kjørte 5 sekunder på hastighet 7. Deretter ble målebegeret byttet ut med innsatsen til bollen, før kokeprosessen ble startet med å sette på 40 minutter koking på Varoma temperatur ved røring med hastighet 2. "Varoma" innstillingen gjør at maten bringes til minst 100 grader, og deretter tilføres nok varme til at væske begynner å fordampe. Innsatsen til bollen settes på toppen slik at damp får slippe ut, samtidig som den forhindrer sprut fra kokingen.


Deretter ble resten av ingrediensene tilsatt i miksebollen, og kokingen fikk fortsette 20 minutter på Varoma temperatur med røring hastighet 2. Juster evt. tiden for å koke inn slik at du får den konsistensen du ønsker.


Så gjensto det bare å lage puré av massen, ved å bytte tilbake til målebeger innsatsen og kjøre 1 minutt på hastighet 10 (pass på å øke hastigheten gradvis for å forhindre sprut fra den kokvarme væsken).


Jeg hadde så massen over på glass. Jeg valgte å sterilisere glass på 125 grader i 35 min i varmluftsovn (lokkene ble sterilisert i kokende vann), og overføre den varme ketchup'en til de allerede varme glassene. Jeg satte så på lokk og snudde på hodet noen minutter, før glasset fikk stå til kjøling. Ifølge oppskriften jeg brukte, skal resultatet ha holdbarhet ca. 3 måneder i kjøleskap. Den ferdige mengden ketchup var nok til nesten å fylle ett vanlig syltetøyglass.



Resultatet smakte veldig godt; salt, søtt, syrlig og ferskt, og noe helt annet enn de vanlige ketchup'ene man kjøper i butikken. Thermomix'en gjør at det er relativt lite jobb å følge oppskriften. Men litt arbeid er det jo å handle og klargjøre råvarer og rense utstyret etter bruk - sammenlignet med hvor lettvint det er å plukke opp en vanlig ketchupflaske i butikken - så noen hverdagsketchup kommer nok ikke dette til å bli hjemme hos oss. Men til anledninger når det skal smake litt ekstra, eller når gode råvarer slik som hjemmelagde pølser eller "triple-cooked" pommes frites setter ekstra krav til tilbehøret - da skal nok denne oppskriften hentes frem igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar