lørdag 21. juni 2014

Focaccia med TMX

Neste Thermomix prosjekt ble Focaccia basert på denne oppskriften. Både som et eksperiment for å få til en bra oppskrift og fremgangsmåte, og for å ha noe godt å spise sammen med gårsdagens hjemmelagde aioli.

Dette er andre gangen jeg tester Focaccia med TMX; første runde basert på samme oppskrift holdt på å gå galt men lot seg heldigvis redde. Fremgangsmåten inneholdt nemlig en teknisk feil som gjorde at jeg ikke fikk gjort deigen lunken, ettersom det var for sent i prosessen å rette på da dette ble oppdaget. Med kald deig var det litt krise, men løsningen ble å kjøre den et par runder på laveste effekt i mikrobølgeovn, inntil instant-read termometer viste kjernetemperatur i underkant av 37C. En annen feil med oppskriften som ble testet, var at den ikke inneholdt salt i deigen, så det satte naturlig nok sitt preg på maten. Sånn kan det gå når man følger en oppskrift slavisk uten å tenke.

Derfor var det nå på tide å lage ny runde Focaccia, og få fikset på oppskriften slik at det blir et bra og reproduserbart resultat. De mest opplagte endringene var å justere starten av oppskriften slik at væsken varmes til rett temperatur, og tilsette salt. Eneste andre endring jeg har gjort, er at jeg har kuttet ut salvie; rett og slett fordi jeg ikke hadde det i huset. Men det kan tilsettes ekstra og gir sikkert ekstra smak.

Ingredienser:
  • 50 g parmesan
  • 230 g vann
  • 20 g fersk gjær, smuldret
  • 15 g sukker
  • 20 g olivenolje
  • 350 g hvetemel
  • 1/2 ts salt
  • 1 ss tørket persille
  • 1 ss tørket rosmarin
  • 2 ss olivenolje til pensling
  • Litt maldonsalt til å strø på brødet
  • Noen blader fersk rosmarin til å strø på brødet

Jeg hadde i parmesan i miksebollen og kjørte på hastighet Turbo i 3 sekunder. Tømte så innholdet over på en liten skål. Bollen trenger ikke å vaskes etterpå.

Deretter helte jeg oppi vann, gjær, sukker og olivenolje i miksebollen, og kjørte 2,5 minutter på temperatur 37C med hastighet 2. Verifiser at temperaturen kommer opp i 37C etter kjøring; hvis ikke kjør litt lenger. Jeg hadde så melet, saltet og den hakkede parmesanen oppi miksebollen og kjørte 2 minutter elting, før jeg tilsatte tørket persille og rosmarin og kjørte videre 1 minutt med elting.



Innholdet ble overført til en annen lett oljet bolle, før jeg strødde litt mel over og la over papir, og satte til heving ca. 45 minutter. For meg virker det som den greieste måten å få deigen ut av miksebollen, er å ta ut bunnen av bollen for å løsne kniven, og ta ut deigen sammen med knivene.

Etter heving ble deigen forsiktig overført til et stekebrett med teflon bakepapir. Det viktige her er å passe på at deigen ikke klemmes noe sammen, slik at man slipper etterheving. Deigen ble forsiktig formet til et rundt emne. Deretter ble deigen prikket (jeg brukte baksiden av et tykt grillspyd) mange steder for at olivenolje skal kunne samle seg i hullene. Helte over 2 ss olivenolje og dro over med pensel, strødde over litt maldonsalt, og strødde til slutt over blader av fersk rosmarin.


Brettet ble satt i forvarmet stekeovn; jeg brukte varmluftsfunksjon innstilt på 170C. Brødet ble stekt først i 25 minutter, og deretter ble stekeovnen slått av og brødet fikk steke 10 minutter videre i restvarmen. Etter steking ble brødet avkjølt på rist i 30 minutter.



Resultatet ble bra, brødet var velsmakende med fin konsistens og smakte fantastisk sammen med gårsdagens aioli. Oppskriften er veldig grei å lage og kan egne seg fint for å lage Focaccia til hverdags som tilbehør til f.eks. en suppe. Thermomix'en kommer virkelig til sin rett med at den sørger for temperering til 37C av væsken til deigen, gjør det lett å måle opp ingredienser med den innebygde vekten, samtidig som den tar jobben med elting.  Det kreves litt pusling å rense knivene etter elting, men det går raskt og greitt. Jeg tok kniven ut av bollen, fikk grovrenset overalt på kniv-enheten og i bollen; skrudde så sammen igjen og kjørte i to runder med varmt vann i TMX enheten (første gang tilsatt et par dråper oppvaskmiddel) på hastighet 6 der jeg av og til reverserte retning.

Oppskriften gir en noe begrenset mengde brød i forhold til om det er mange som skal spise, men skal i prinsippet kunne dobles ettersom maskinen kan elte deig med inntil 700 g mel (ifølge en Thermomix kokebok).

Til senere eksperimenter kan jeg tenke meg å teste ut å tilsette salvie slik det står i den opprinnelige oppskriften; å bruke ferske urter istedenfor tørkede, samt å tilsette oppskårne soltørkede tomater og feta-ost samtidig med urtene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar