fredag 20. juni 2014

Aioli laget med Thermomix

Aioli er en av mine store favoritter, og jeg kunne gjerne spist en middag bestående av kun dette til dip sammen med et par baguetter. Aioli er vel noe mange forbinder med en slags majones med hvitløksmak, men den enkleste varianten lages kun med hvitløk og olje, uten egg. Jeg så tidligere en gang et matprogram fra et område i Provence der man konsekvent brukte denne varianten. Hvitløken er i seg selv nok til å skape en emulsjon, uten tilsats av egg.

Og så er det altså slik at et av de senere innkjøpene til kjøkkenet har vært en Thermomix (ofte forkortet TMX på nettet), en alt-mulig-maskin som kan koke mat på innstilte temperaturer mens den rører, er en svært effektiv blender som også fungerer til maling av f.eks. krydder, sukker og mel, elter deiger, og har en steaming funksjon. Pluss flere andre ting som jeg ikke kommer på i farten. Ett av områdene der denne maskinen virkelig kan komme til sin rett, er nettopp emulsjoner - særlig varme emulsjoner siden maskinen også kan kontrollere varme - men den fungerer selvsagt like bra for kalde varianter. Så da jeg omsider fikk hjem min første TMX kokebok "My way of cooking" med en fremgangsmåte for å lage aioli, så måtte dette selvsagt prøves som et av de første prosjektene.

Jeg fulgte oppskriften fra boka med et par små justeringer. Jeg erstattet kløfter av hvitløk med kinesisk hvitløk, som jeg synes er mye greiere å jobbe med. I tillegg erstattet jeg solsikkeolje med rapsolje, som var det vi hadde i huset og som er det vi stort sett bruker hver gang det kreves en smaksnøytral olje. Og så gjorde jeg et par ekstra kjøringer med maskinen underveis

Ingredienser:
  • 250 g rapsolje
  • 20 g presset sitronsaft
  • 50 g renset kinesisk hvitløk delt i to (ca. tre hvitløk)
  • 50 g extra virgin olivenolje
  • 1 ts salt
Ingrediensene ble satt frem på benken og fikk tempereres til romtemperatur, før de ble klargjort for å ha i retten. Det står ikke noe om temperering i oppskriften, men jeg har sett at det er vanlig i mange andre emulsjoner for å gjøre det lettere å få dem stabile, så da gjorde jeg det her også.


Jeg hadde sitronsaft, hvitløk, olivenolje og salt i TMX bollen, og kjørte 3 minutter på hastighet 5. Åpnet så og brukte slikkepott for å skrape ned sidene av bollen. Kjørte så først 1 minutt på hastighet 7, og deretter to ganger 30 sekunder på samme hastighet, med skraping av sidene i bollen etter hver kjøring.

Deretter ble TMX røre-innsatsen montert, og jeg satte målekoppen opp ned i forhold til normal bruk. Maskinen ble kjørt 4 minutter på hastighet 3 mens rapsoljen ble gradvis tilsatt ved å helle først veldig langsomt, og deretter litt raskere (jeg brukte tilsammen ca. 3.5 min på å helle i all oljen) på miksebollen på toppen. Det fine med dette oppsettet er at konstruksjonen med målekopp gjør at oljen vil renne/dryppe veldig forsiktig ned i emulsjonen. Hvis nødvendig, hold på koppen på plass for å sikre at oljen renner langsomt.



Etter endt kjøring så resultatet i bollen slik ut.


Og det endelige produktet ble overført til en bolle for å ha på plastfolie og sette i kjøleskap. Resultatet smakte godt; jeg hadde ikke noe hvitt brød liggende så jeg smakte kun med teskje, og det kan være at det kanskje kunne vært litt mindre salt, men det gjenstår å se hvordan det smaker sammen med brød eller annet som dippes.


Rengjøring av Thermomix'en er ganske grei for denne retten; blenderen kjøres med vann i tre runder, først med litt varmt vann for å få ut det verste av matrestene, deretter en runde med varmt vann med litt oppvasksåpe for å ta rengjøringen, og en siste runde varmt vann for å skylle. Pluss litt ekstra rengjøring av lokk og målebeger.

Så langt må dette forsøket kunne sies å være svært vellykket, med mindre det skulle skje noe med emulsjonen mens den står i kjøleskap. Tykk og fin konsistens og god smak. Blir spennende å teste ut senere om det fungerer bra å skalere opp oppskriften 2-3 ganger for å lage større mengder, men jeg vil tro at det skal gå fint. Ikke umulig at det må bakes noe i morgen som vil smake godt sammen med aiolien.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar