søndag 5. juni 2016

Helkorn sjokoladecookies

Merk: denne artikkelen inneholder ikke fullstendig oppskrift. For oppskrift se kilden referert under.

I min utforskning av prosjekter å bake med helkorn som jeg kverner til mel selv, prøvde jeg denne gangen ut "chewy chocolate chip cookies", basert på oppskrift fra King Arthur Flour Whole Grain Baking s. 304.


Ingredienser (jeg har angitt mål der jeg har måttet konvertere):

  • 170g saltet smør
  • 215g brunt sukker
  • Vaniljeekstrakt
  • En klype salt
  • Natron
  • Bakepulver
  • 105g honning
  • Epleeddik
  • Egg
  • 255g sammalt hvete (jeg kverner selv)
  • 500g sjokolade (jeg brukte 200 g 70% sjokolade og 300 g vanlig 42% kokesjokolade)
Jeg konverterte denne oppskriften fra å bruke usaltet smør, til å bruke vanlig smør og heller redusere tilsatt salt (samme saltmengde men litt billigere). Tilbakemelding fra flere av prøvesmakerne av første runde med bakst, er at én mulig forbedring kunne være å øke andelen 70% sjokolade.



I denne oppskriften skal smør smeltes forsiktig ...


... før brunt sukker røres inn og varmes videre inntil blandingen begynner å boble, for så å avkjøles til den er lunken (dette tar litt tid, så gjør dette steget litt før selve bakingen - neste gang kommer jeg til å bruke en videre kjele, så vil avkjølingen gå raskere).


Mens amerikanerne kan kjøpe ferdige "chocolate chips", har vi ikke samme tradisjon for å lage cookies her hjemme - så løsningen ble å hakke sjokoladeplater i "passende store biter".


Slik så resultatet av hakkingen ut.


Så kommer det som jeg synes er litt morsomt, nemlig det at det kun brukes sammalt mel i denne oppskriften. Så man kan velge å presentere dette som "sunne cookies", siden det brukes helkorn. På den andre siden består ingrediensene stort sett av syndige mengder sjokolade, smør og sukker - så dette er på ingen måte sunt. Uansett ... jeg kverner eget mel, og målte opp hel hvete ...


... som jeg kvernet til fin sammalt hvetemel.


Alle ingrediensene minus mel og sjokolade ble vispet sammen, med eggene vispet inn enkeltvis til slutt ...


... før melet ble rørt inn ...


... og avslutningsvis ble sjokoladebitene vendt inn i røren. Denne røren fikk stå i kjøleskap over natten, noe som etter min forståelse vil bidra til å bryte ned noe av fytinsyren i hveten.


Røren må ut fra min erfaring tas ut av kjøleskapet og tempereres før bakst, så pass på å ta ut i god tid i forveien. Røren legges opp på stekebrett med bakepapir eller tilsvarende - jeg fant ut at disse deigklumpene skal ikke trykkes noe ned (kjeksene flyter utover av seg selv), man må ikke ta for mange (4x4 per brett virket bra), og man må ikke ta for mye til hver kjeks - ikke noe særlig mer enn ca. 1 ss (som et ordentlig 15 ml mål) slik det står i oppskriften, virker passe.


Jeg stekte med varmluft ved 185 grader Celsius i ca. 12 minutter (oppskriften sier 12-13 min), og varmluft er en fordel siden man kan steke flere brett om gangen. Jeg endte med å steke én runde litt for lenge (dvs. jeg prøvde 13 min) noe som resulterte i tørre cookies - men disse skal altså ha tyggemotstand, så heller litt for kort enn litt for lenge. Stek gjerne noen få kjeks først med litt forskjellig steketid, for å teste ut.


Kjeksene avkjøles først 5 minutter på plate, før de overføres til rist for å avkjøles videre.

Det fine med disse kjeksene er at de blir veldig gode. Problemet er at de er såpass gode at man kan ikke ha dem i huset, for før man vet ordet av det har man knasket i seg kjeks tilsvarende en halv kilo sjokolade og en tilsvarende mengde med andre kaloririke ingredienser.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar