torsdag 2. april 2015

Preparere jernpanne

Jernpannene mine har blitt relativt lite brukt etter at vi gikk over til induksjon, og jeg har en grillpanne som praktisk talt ikke har blitt brukt de siste 10 årene. Men i dag trengte jeg den, og da måtte den plukkes frem fra lageret. Etter flere år med stemoderlig behandling hadde den fått seg et par rustflekker, så da var det på tide å rengjøre og preparere for å gjøre den god som ny.


Det er lenge siden jeg gjorde dette sist og den gang gjorde jeg det helt etter eget hode, så denne gangen fant jeg et par fremgangsmåter fra nettet (1, 2). Utgangspunktet var altså ett stykk grillpanne av jern. Denne skal inn i stekeovn senere i prosessen, så første steg er å fjerne håndtak av materiale som ikke tåler varme.


Jeg gikk så over rustflekker på panna med stålull; jeg vet ikke om det er en anbefalt metode men det har hvertfall det jeg gjør og fungerer bra for meg. Deretter skylte jeg panna godt, vasket med såpe, og skylte godt. Preparering er forøvrig eneste tidspunktet det er lov å bruke såpe i jernpanner.


Jeg tørket over pannen med papir (pass på å tørke godt ned i rillene) på alle sider, og lot den få lufttørke videre slik at den ble helt tørr.


Pannen smøres godt inn overalt (også på sidene og undersiden) med en nøytral matolje (jeg brukte rapsolje), og settes så opp ned på rist i forvarmet stekeovn ved 180 grader Celsius i en time. Sett et stekebrett kledd med aluminiumsfolie under for å fange opp eventuell olje som drypper av.


Resultatet er en klargjort jernpanne som har fått et beskyttende lag av olje.


2 kommentarer:

  1. Ikke bruk stålull. Bruk heller de små svampene med en grov skrubb på ene siden. Da slipper du riper i panna.

    SvarSlett
  2. Takk for innspill, det skal testes neste gang.

    SvarSlett