søndag 8. mars 2015

Rense Thermomix miksebollen

Til vanlig bruk er rengjøring av Thermomix miksebollen veldig raskt og greitt. Jeg gjør først en grovrengjøring med oppvaskbørste etter behov (spesielt for å ta matrester i bunnen og børste opp langs kantene). Jeg fyller så på varmt springvann et stykke opp på bladene, har i en dråpe oppvaskmiddel, og (a) setter maskinen på hastighet 6, (b) trykker turbo et par ganger, (c) setter direkte over i revers, (d) går direkte tilbake til forover rotasjon, og (e) trykker turbo knappen en siste gang. Jeg skyller så av miksebolle, lokk og målebeger under rennende vann.

Etter en tids bruk har jeg likevel fått noen fastbrente rester som ikke går av i vanlig vask. Det offisielle tipset for slike situasjoner (som jeg ikke har prøvd ut enda) er å rengjøre bollen på vanlig vis, for så å ha på 250 g eddik, 750 g vann, 1 ss natriumbikarbonat (natron, men jeg tipper bakepulver fungerer like bra) og saften av 1 sitron. Kjør 10 minutter Varoma hastighet 1. Hell ut innholdet, skyll og tørk. Kjør bladene rene ved å trykke turbo knappen kort 3 ganger (med tom maskin), og tørk sidene av bollen.

Siden jeg hadde relativt lite fastbrente rester testet jeg istedenfor ut en metode som kun bruker sitronsaft, for å slippe lukt av eddik i hele huset.

Ingredienser:

  • 1 sitron

Utgangspunktet var en rengjort miksebolle med noen gamle fastbrente rester.


Jeg delte en sitron i to og hadde i bollen ...


... for så å kjøre maskinen 5 sekunder på hastighet 10 og skrape ned kantene.


Jeg tilsatte 350 g vann ...


... og kjørte maskinen 13 minutter Varoma hastighet 3 (uten målebeger på lokket). Etter endt koking helte jeg at mesteparten av innholdet. Jeg skrubbet så løs rester med oppvaskbørste. Etter skylling var bunnen av bollen god som ny.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar