onsdag 4. mars 2015

Majones med Thermomix

Så var det omsider tid for å lage majones i Thermomix. Dette er noe man greit kan få til med stavmikser så målet med prosedyren er å gjøre det enda enklere og mer pålitelig. I forbindelse med emulsjoner anbefales det typisk at alle ingredienser skal være romtemperert, men jeg kom over en oppskrift for Thermomix som forenkler dette ved å varme de fleste ingrediensene i bollen slik at det er kun oljen som skal være temperert på forhånd.

Fremgangsmåten bør kunne brukes for mange forskjellige kombinasjoner av ingredienser. Jeg har listet ingredienser fra oppskriften jeg brukte samt noen kommentarer om justeringer jeg vil gjøre neste gang basert på smaken av det ferdige produktet samt andre oppskrifter jeg har kikket på, f.eks. denne av Jamie Oliver.

Ingredienser:

  • Valgfritt: hvitløk (jeg brukte 1/4 kinesisk hvitløk)
  • 1 helt egg (man skal kunne bruke bare plommer for en gulere farge)
  • 1 ts dijon sennep (senere har jeg tatt 1/2 ts hjemmelaget sennep)
  • 1 ss epleeddik (senere har jeg byttet ut med hvitvinseddik)
  • salt og hvit pepper (jeg tar i overkant av 1/4 ts salt)
  • 250 g rapsolje (romtemperert)
  • Kan evt. tilsette litt sitronsaft (senere har jeg byttet med saft av 1/4-1/2 lime)


Jeg veide inn oljen så den var klar til å tilsette senere i prosessen siden man ikke kan veie med Thermomix mens den jobber.


Hvis man har med hvitløk i majonesen kan den finhakkes ved å kjøre kort på hastighet 7, eller antageligvis også slippe den ned på bladene mens de spinner på hastighet 5. Skrap ned sidene av bollen etterpå. Jeg glemte dette steget før jeg hadde hatt i egget, så jeg finhakket hvitløken med kniv. (Edit: senere har jeg finhakket hvitløken for hånd, jeg synes TMX hakker dem for grovt)  Tilsett så egg, sennep, eddik, salt og pepper i miksebollen.


Plasser den innveide oljen ved siden av maskinen, sett maskinen på 4 minutter 37 grader Celsius hastighet 4 og bli værende ved maskinen. Etter det første minuttet gjør man følgende; presser målebegeret lett ned med den ene hånden mens man heller oljen over på lokket (pass på at det ikke renner over). Fortsett å holde målebegeret på plass mens oljen får gradvis renne ned gjennom åpningen langs siden.

Etterhvert er nesten all oljen rent ned og man kan slippe målebegeret. Når det nærmer seg slutten av de fire minuttene, tørk av lokket med papir for å forhindre at det renner mer olje ned i bollen etter at miksingen er avsluttet. Hvis det skal tilsettes sitronsaft i majonesen (noe jeg ikke hadde i denne gangen) antar jeg at man kan tilsett dette forsiktig gjennom hullet i miksebollen 10-15 sekunder før miksingen er avsluttet.


Resultatet ble en majones med fin konsistens. Jeg vil nok justere litt på ingrediensene neste gang slik jeg har skrevet i listen av ingredienser, men fremgangsmåten bør kunne fungere fint for mange forskjellige varianter - det er jo essensielt samme prinsipp som benyttes i fremgangsmåter med stavmikser.


Bruk slikkepott for å overføre majonesen til en passende beholder og sett i kjøleskap. Ut fra noen søk på nettet har jeg inntrykk at holdbarhet på hjemmelaget majones er ca. 2 uker. Siden prosessen innebærer oppvarming til 37 grader Celsius som er yndlingstemperatur for bakterier, så er det nok fornuftig å sette til nedkjøling umiddelbart etter tillaging, være ekstra nøye med hygiene på ingredienser og utstyr, og sjekke at produktet ser og lukter bra ut når det brukes (slik man bør gjøre med all mat). 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar