onsdag 11. mars 2015

Kverne krydder med Thermomix

Etterhvert som vi lager stadig mer mat fra andre deler av verden, er spisskummen (cumin seed) et krydder som det benyttes stadig større mengder av. Jeg minnes at jeg leste et sted at dette er et av de krydderne som forringes ganske raskt når det er malt, slik at man går glipp av mye smak i krydder man har hatt stående en stund. Da jeg trengte malt cumin i dag tenkte jeg at jeg like godt kan begynne å lage mine egne kvernede krydder.

Ingredienser:

  • Frø av spisskummen (ground cumin seed)

Jeg brukte tilsvarende fremgangsmåte som for garam masala. Man må ha en viss mengde i miksebollen for at den skal klare å pulverisere, så jeg helte oppi "en god dæsj" med frø av spisskummen.


Disse ble så ristet 10 minutter Varoma temperatur revers hastighet 1 uten målebeger på lokket. Krydderet fikk kjøle seg litt ned i bollen før jeg monterte målebegeret (med litt kjøkkenpapir under for å unngå å få pulverisert krydder ut av maskinen), satte maskinen på kverning 1.5 minutt på hastighet 9, og økte til hastighet 10 siste halvdel av tiden.


Resultatet er et lite glass med velduftende ground cumin seed, og så er det raskt og enkelt å lage mer når denne skulle begynne å miste piffen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar