lørdag 7. mars 2015

Grønnsakspuré til baby 6+ med Thermomix

Med et barn i huset som har passert seks måneder er det på tide å prøve ut forskjellig hjemmelaget mat som er passende for alderen. Jeg er på ingen måte purist og vi bruker gjerne ferdige produkter på glass, men dersom vi finner noen systemer vi kan bruke for å lage hjemmelagde alternativer på en effektiv måte, så kanskje dette vil være noe vi gjør oftere.

Et slikt prosjekt starter som oftest med å søke litt rundt på nettet og lese seg opp fra forskjellige kilder, og jeg fant blant annet denne siden som virker å ha god informasjon. Mat for denne aldersgruppen skal være helt most, og blant de grønnsakene som man kan starte med er gulrot, søtpotet og potet. I første omgang ville vi lage mos av hver enkelt grønnsak for å kunne introdusere hver ingrediens separat, men man kan også godt blande ingrediensene.

Man trenger ikke Thermomix for å lage slik puré, men det er en praktisk måte å dampe grønnsaker noe som skal gjøre at de bedre bevarer næringstoffene. Man kan også bruke Thermomix til å lage selve puré'en av de dampede grønnsakene. Jeg brukte denne gangen en stavmikser for å kunne prøve meg frem med konsistens og tilsats av væske, samt at jeg lagde såpass små mengder av hver type blanding at det ville blitt litt lite å blande i miksebollen.

Utgangspunktet for eksperimentet var et par gulrøtter, en søtpotet og tre vanlige poteter (jeg tok det jeg for anledningen hadde liggende, som var pimpernell).


Disse ble så skrelt ...


... og skåret i passe tykke skiver for damping.


Jeg hadde de oppskårne grønnsakene i Varoma enheten til Thermomix, pluss at jeg tok i bruk innsatsen til bollen. Jeg hadde gulroten i innsatsen som blir fortest varm siden jeg anså disse å ha lengst koketid, og hadde søtpotetene i den øverste innsatsen. Jeg plasserte grønnsakene slik at det ble litt luft mellom dem for dampen skulle få strømme mest mulig fritt (som jeg antar er viktig for at alle skivene skal kunne bli ordentlig dampet).


Så kommer det geniale med å ta i bruk Thermomix til dette, nemlig at den damper grønnsakene uten at man trenger å følge med underveis. Jeg hadde i 6 dl vann i miksebollen, det er viktig at man har nok vann for at ikke alt vannet skal fordampe underveis i prosessen og følger man instruksjonsboka skal man for angitt koketid ha på minst 5 dl vann.

Maskinen settes så på 30 minutter Varoma temperatur hastighet 1. Dette vil gjør at vannet i miksebollen får et oppkok for så å varmes videre med en effekt som gir fordamping. Dampen vil etterhvert trenge opp gjennom hele Varoma enheten. På grunn av varmetap underveis i prosessen vil full temperatur først oppnås i innsatsen i miksebollen, og sist for ingrediensene som er øverst i Varoma enheten (siden dampen blir kjølt ned av alle ingrediensene under samt selve Varoma enheten før den kommer så langt), så det er noe man bør ta med i betraktningen når man planlegger koketid for ingrediensene, samt at tillaging av større mengder vil kunne kreve at man øker koketiden noe.

Maskinen fikk så stå og jobbe for seg selv i en halvtime.


Etter endt koketid var alle grønnsakene ferdig dampet. Jeg tenker at de godt kan få stå og kjøle seg ned en kort tid før man lager selve puré'en (mens grønnsakene har stor kontaktflate mot luft), så reduserer man tiden til nedkjøling etterpå. Ta vare på væsken i miksebollen for den trenger man til å blande i noen av puré'ene for å få riktig konsistens.


Jeg lagde puré av hver grønnsak ved bruk av stavmikser og tilsatte væske fra miksebollen etter behov for å få god konsistens. Gulrøttene trengte ikke noe væske mens søtpotetene trengte en del ekstra. Potetene trengte mye væske, og resultatet ble ved bruk av stavmikser (som jo ikke er anbefalt å bruke til vanlig type mos for voksne) nærmest for en emulsjon å regne, med stort volum.

Siden vi ikke har rukket å skaffe noe spesielt utstyr til nedfrysing av slik mat, hadde vi puré'en over i brett for frysing av isbiter. Tanken bak dette er at man kan ta opp så mange terninger man trenger for anledningen, og evt. også lett blande mos av forskjellige grønnsaker. Edit: det viste seg å være vrient å få ut maten av formene etterpå, så her bør man nok bruke myke former som man kan trykke bitene ut av, evt. lage ferdige porsjonstørrelser.


Med all mat til de minste er det viktig å være påpasselig med hygienen og kokeprosessene. Etter 6 måneder trenger ikke væske og utstyr lenger å være sterilisert, men det er selvsagt et krav at man har god hygiene på alt utstyr som brukes. Selve Thermomix utstyret, væsken i miksebollen og utsiden av grønnsakene blir sterilisert av dampingen.

Sørg for at metoden som benyttes til å lage puré har git en helt fin puré uten biter som er farlig for barnet. Hvis man vil være helt sikker bør man antageligvis presse produktet gjennom en finmasket sil.

Når det gjelder puré så bør den kjøles og fryses så raskt som mulig. Her er metoden med former til isbiter fin, siden det gjør at produktet kjøles raskt når det spres på en stor flate. Jeg hadde formene i hver sin frysepose og hadde i fryser etter kort tid for nedfrysing.

Vi testet ut å gi et par skjeer av nylaget puré av søtpotet, som gikk ned på høykant og tilsynelatende var svært populært.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar