torsdag 19. juni 2014

Pakistansk mango

Ikke helt en del av Modernist Cuisine, men i glede over å ha kunnet fråtse i en av sommerens store gleder, tenkte jeg å nevne kort et produkt som de færreste her i Norge ser ut til å ha oppdaget. Og forøvrig er vel gode råvarer noe av det som hører med i det moderne kjøkken.

I starten av sommeren dukker det opp store stabler av esker utenfor de fleste "innvandrerbutikker" i Grønland/Tøyen området. Ved eskene står det ofte flere og kjenner på og vurderer frukten, og folk kommer ut av butikkene gjerne bærende på flere esker. Produktet i eskene er det som jeg kjenner ved navn som pakistansk mango, eller honningmango. Dette ser ut til å være et produkt som de færreste har hørt om her hjemme. Folk flest forbinder mango med de grønne fruktene man får i vanlige dagligvarebutikker, men dette er altså noe helt annet - gult, søtt og mykt.

Så gleden var stor når jeg forhørte meg med den lokale butikken som fører et litt mer etnisk utvalg av matvarer, og det viste seg at de skulle få inn noen esker. Et par dager senere kunne jeg fornøyd vende hjem med fire esker i bilen. Man blir glad bare av å se på de sterke fargene.



Jeg har ikke spesielt greie på mango, men i et forsøk på å herme etter de andre som ser etter gode eksemplarer og virker til å ha greie på det, så ser jeg etter frukt som har en fin gul farge, og kjennes myke uten å være veldig bløte. Du vil hverken ha en som er for hard (lite utviklet smak), eller som er helt vassen og overmoden (hvertfall etter min preferanse).

Mango spises kanskje aller best slik den er; bare å rense og få ut fruktkjøttet og sette igang. Ulempen er at dette er en sesongvare som man ikke får tak på utenom noen uker om sommeren. Vi pleier derfor å kjøpe og rense en del mango i starten av sesongen, for så å fryse ned. Jeg vet ikke om man "egentlig" kan fryse mango sånn uten videre, men vi har hvertfall gjort det i mange år uten noen problemer. Så bruker vi det frosne kjøttet til produkter som ikke forringes av fryseprosessen, som i hovedsak betyr mango sorbet (som blir veldig godt med denne typen mango), og mango lassi.

For å rense mango bruker jeg en egenutviklet teknikk. Det kan godt være at min fremgangsmåte vil fremkalle en god latter hos de som har greie på det, men det fungerer hvertfall fint for meg. Først skyller jeg frukten og børster litt under kaldt vann, for å sikre at det ikke er noe skitt på frukten. Jeg starter med å gjøre et snitt rundt hele frukten inn til steinen, for så å skjære inn fra snittet opp langs steinen, først på en side og vri av ene halvdelen uten stein, og deretter snitte ut steinen fra andre siden.


Jeg deler videre hver av halvdelene i to på langs, slik at jeg har fire båter. Hver av disse skjærer jeg så ut kjøtt på langs i flere runder; først bare litt på toppen. For hver runde vil skiven kunne flates mer ut, og til sist så kan den ligge helt flatt langs fjøla og man før med seg siste rest langs skinnet.


Så man kan servere det utskårne fruktkjøttet i slike skiver, eller fryse ned i poser til senere bruk. Utrolig godt, og en av sommerens store gleder. Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar